۱۳۹۹ خرداد ۱۴, چهارشنبه

خامنه‌ای ناآرامی‌های آمریکا را «لجن‌های بالا آمده ته حوض» توصیف کرد



علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی امروز 3 ژوئن خود به مناسبت سالگرد درگذشت روح الله خمینی، با اشاره به آنچه که دستاوردهای آیت الله خمینی در عرصه فقه و کشور داری نامید گفت: «او دست فقه در گستره تصرفات در حوزه‌های گوناگون را باز کرد و به نظر من حوزه‌ها باید از این، قدردانی و استقبال کنند».


به گزارش خبرگزاری مهر، علی خامنه‌ای در ادامه اظهار داشت: «البته مسائل ولایت فقیه هزار سال بین فقها وجود داشت و مطرح می‌شد اما هرگز چون این امید وجود نداشت که ولایت فقیه تحقق پیدا کند، هرگز به جزئیات و مسائل آن پرداخته نمی‌شد. »

تاکید او بر «قدردانی و استقبال» ازحاکمیت ولایت فقیه در ایران در حالی است که هرگونه نظر مخالف با اصل ولایت فقیه در ایران از خطوط قرمز نظام تلقی شده و بسیاری از فعالان سیاسی به اتهام اهانت به مقام ولایت و انکار اصل ولایت فقیه، سال‌هاست که در سیاهچال های نظام هستند.

انتقاد شدید رهبر ایران از آمریکا
رهبر ایران در بخش دیگر از این سخنرانی از عملکرد دولت آمریکا با ناآرامی های اخیر در شهرهای این کشور انتقاد کرد و گفت، آمریکایی‌ها آدم می‌کشند و زبانشان دراز است مردم را می‌کشند و دم از حقوق بشر می‌زنند».

خامنه‌ای ناآرامی‌های اخیر در شهرهای آمریکا را «لجن‌های بالا آمده ته حوض» توصیف کرد».

او گفت:«آنچه امروز در شهرهای آمریکا رخ می‌دهد بروز واقعیت‌هایی است که نشان داده نمی‌شد و چیز جدیدی نیست. این همان لجن‌های ته حوض است که بالا آمده است».

رهبر ایران در حالی از کشته شدن یک شهروند آمریکایی به دست پلیس انتقاد می‌کند که در ایران طی اعتراضات نوامبر 2019 بیش از یک هزار ایرانی به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند. با گذشت بیش از شش ماه از آن حادثه هنوز مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز آمار دقیقی از آن کشتارها ارائه ندادند. برخی از نمایندگان مجلس و وزیر کشور ایران کشته شدگان را بیش از 250 نفر اعلام کردند در حالی که عفو بین الملل با تاکید بر اینکه آمار دقیق قربانیانی که به دست او رسیده بیش از 300 نفر بود گفته است که کشته‌شدگان بیش از این تعداد هستند. خبرگزاری رویترز، تعداد کشته شدگان اعتراضات ماه نوامبر 2019 « آبان ماه 98» را در حدود هزار نفر اعلام کرده است.

مقامات آمریکا از مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور بارها از رژیم جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب اعتراضات و نقض مکرر حقوق بشر انتقاد کرده و برخی از مقامات ایرانی را به اتهام دست داشتن در سرکوب مردم ایران در لیست تحریم قرار داده‌اند.

یادآوری کشتار معترضان در آبان ماه از سوی فعالان حقوق بشر ایرانی
انتقاد شدید مقامات ایران و سوء استفاده آنها از فضای اعتراضات آمریکایی‌ها به کشته شدن یک شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس طی روزهای گذشته، باعث انتقاد طیف بزرگی از فعالان حقوق بشری ایران شد. برخی از فعالان حقوق بشر ایران در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی نوشتند :«حداقل در آمریکا اگر کسی به اشتباه یا عمد کشته شود رسانه‌ها آزادادند تا آن جنایت را منعکس و برملا کنند کما اینکه مردم آمریکا نیز این حق را دارند تا این جنایت را از نظر قانونی پیگیری و دنبال و جنایتکار را در دادگاهی مستقل محاکمه کنند اما مقامات جمهوری اسلامی که به قتل یک شهروند آمریکایی اینگونه اعتراض می‌کنند خو د در اعتراضات نوامبر 2019 (آبان ماه) با قطع اینترنت به کشتار دسته جمعی معترضان در تهران و دیگر شهرهای ایران پرداخته و تاکنون حتی حاضر نیستند آمار دقیق کشته‌شدگان را اعلام کنند!».

برخی از کاربران شبکه اجتماعی نیز با انتشار تصاویری از برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران و ضرب و شتم و گاهی شلیک مستقیم به معترضان ایرانی در ماه نوامبر 2019 (آبان ماه)، بار دیگر برخورد خشن و قتل تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی را به مقامات جمهوری اسلامی یادآوری کرده و آن را در خاطره ایرانی‌ها زنده کردند.

ولایت فقیه
خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به جدا شدگان از خط «ولایت فقیه» گفت: «در انقلاب اسلامی کسانی بودند که افرادی انقلابی بودند اما چون پایه‌های فکری و اعتقادی‌شان محکم نبود، بعد از مدتی که از سنین جوانی عبور کردند به فسیل‌هایی تبدیل شدند که اصلاً انقلاب علیه آن فسیل‌ها شکل گرفت.»

گفتنی است که مفهوم «ولایت فقیه» و «ولایت مطلقه فقیه» دو مفهوم فقهی عمدتاً مربوط به شیعه است که اختلاف‌نظر دربارهٔ آن‌ها بسیار گسترده است. آیت الله خمینی از بارزترین مراجعی بود که مفهوم سیاسی «ولایت فقیه» را گسترش داد و با افزودن قید «مطلقه» آن را الگوی حکومتی خود نیز قرار داد.

آیت‌الله منتظری که خود پس از خمینی از نظریه‌پردازان ولایت فقیه بود، نهایتاً ولایت مطلقه فقیه را از مصادیق شرک اعلام کرده ومرجعیت خامنه‌ای و انتصابش به عنوان «ولی مطلقه فقیه» را «ابتذال مرجعیت» توصیف نمود.

انتقاد ضمنی از دولت روحانی
خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش در انتقادی ضمنی از دولت روحانی و خط مشی اقتصادی آن گفت: «در زمینه اقتصاد تحول این است که بتوانیم بند ناف اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم یا در زمینه بودجه‌بندی دولت و مجلس بودجه را طوری ببندند که بودجه عملیاتی باشد البته دولت‌ها معمولاً ادعا می‌کنند که چنین است اما نیست.»

گفتنی است که درپی تحریم‌های آمریکا اکنون درآمدهای نفتی ایران به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است که مقامات جمهوری اسلامی برای آن ارقام متفاوتی ارائه می‌کنند.

خامنه‌ای که چند سال قبل بشدت خواهان افزایش جمعیت ایران بود و مردم را به آوردن فرزندان بیشتر توصیه کرده و تاکید داشت که این کشور ظرفیت بیش از 150 میلیون جمعیت را دارد، در سخنرانی امروز 3 ژوئن د رمورد پیر نسلی آتی ایران گفت : «در زمینه مسائل خانواده باید به معنای واقعی تحول ایجاد کنیم. امروز آمارها می‌گویند که کشور ما رو به پیری می‌رود و این اصلاً خوب نیست.»

مشاور وزیر بهداشت ایران در امور مامایی پیشتر از کاهش شدید در نرخ باروری در ایران طی 30 سال اخیر خبر داد و گفت در 60 سال گذشته جمعیت ایران ده سال پیرتر شده است..