۱۳۹۹ خرداد ۱۸, یکشنبه

سعودی از ابتکار عمل رئیس جمهوری مصر برای پایان دادن به بحران لیبی استقبال کرد


پادشاهی عربی سعودی روز شنبه 7 ژوئن اعلام کرد که ریاض از اقدامات و تلاش‌های مصر برای ایجاد راه حل سیاسی برای لیبی استقبال کرد.

ریاض ابتکار عمل موسوم به «اعلامیه قاهره» که توسط مصر و به دعوت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور برای برقراری آتش‌بس در روز دوشنبه 8 ژوئن ارائه شد را تأیید و بار دیگر بر راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران لیبی تاکید کرد.

پادشاهی سعودی با استقبال از همه تلاش‌های بین‌المللی خواستار متوقف کردن نبردها در لیبی و بازگشت به مسیر سیاسی بر اساس ابتکارات و تصمیمات بین المللی مربوطه شد.

سعودی همچنین بر ضرورت بازگشت به آنچه در کنفرانس‌های برلین و ژنو در باره لیبی مورد توافق واقع شد، تأکید کرد.

ریاض همچنین اعلام کرد که در راستای مواضع سیاسی همیشه ثابت پادشاهی سعودی در حمایت از تلاش‌ها صلح و کاهش تنش و درگیری‌ها در منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورهای عربی، محافظت از آنها در برابر مداخلات خارجی وترجیح دادن گفتمان صلح و مذاکره بین برادران لیبی بر بکارگیری اسلحه جنگ در حل بحران‌ سیاسی این کشور، همه احزاب لیبی و در مقدمه آنها دولت الوفاق و ارتش ملی لیبی می‌خواهد که منافع ملی لیبی را برهمه امور دیگر ترجیح داده و آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات سیاسی جامع تحت نظارت سازمان ملل ، غلبه را آغاز کنند تا امنیت، ثبات لیبی و یکپارچگی سرزمین لیبی حفظ شود و مداخلات خارجی در این کشور متوقف شود.

روز گذشته عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، یک ابتکار عمل سیاسی در راستای بستر سازی برای بازگشت سیر عادی امور به لیبی، ارائه داد.

رئیس جمهوری مصر با هشدار به طرف‌های لیبی از بکارگیری گزینه نظامی برای حل و فصل امور در لیبی، عنوان کرد که راه حل سیاسی، تنها گزینه مناسب برای حل و فصل مشکلات لیبی است. او گفت امنیت لیبی برای ما به اندازه امنیت مصر مهم است.

رئیس جمهوری مصر تاکید کرد که ابتکارعمل موسوم به « اعلامیه قاهره»، طبیعتی کاملا لیبیایی داشته و مشتمل بر احترام به تمامی ابتکار عمل‌ها و مصوبات بین المللی مربوط به وحدت لیبی است.

این ابتکار عمل در جریان نشست خبری السیسی به همراه خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی و عقیله صالح رئیس مجلس لیبی، در کاخ راست جمهوری مصر در قاهره، اعلام گردید.

بر اساس سخنان السیسی، «اعلامیه قاهره» مشتمل بر دعوت از تمامی جهات درگیر در بحران لیبی به آتش بس از دوشنبه آینده بوده و بر اهمیت مصوبه‌های اجلاس برلین پیرامون حل و فصل سیاسی بحران لیبی، تاکید دارد.

این اعلامیه به گفته السیسی همچنین پای بندی خود به قانون اساسی لیبی را در بر می‌گیرد که خواهان احیای روند سیاسی حل بحران لیبی بوده و لزوم اقدام جامعه جهانی در خارج کردن مزدوران بیگانه از سراسر خاک لیبی را مورد تاکید قرار می دهد.

رئیس جمهوری مصر تاکید کرد که خلیفه حفتر فرمانده ارتش لیبی و عقیله صالح رئیس پارلمان این کشور، متعهد به تحقق منافع مردم لیبی هستند و بر لزوم دستیابی به ابتکار عمل سیاسی برای پایان دادن به منازعه جاری در لیبی، تاکید دارند.

از سوی دیگر عقیله صالح رئیس مجلس لیبی عنوان نمود که ارتش این کشور برای نبرد با ترورویست‌ها به سوی طرابلس حرکت کرد ولی ترکیه با دخالت خود، جلوی اقدام ارتش در تکمیل ماموریت خود در مبارزه با تروریست‌ها را گرفت. به گفته وی ارتش لیبی نسیت به حفظ آرامش پای بند مانده اما دولت الوفاق تا این لحظه، پای بندی از خود نشان نداده است.

صالح افزود: «ما نسبت به اخراج شبه نظامیالن از پایتخت لیبی مصمم هستیم و فعالیت خود بر اساس قانون اساسی لیبی برای برگزاری انتخابات را بدون کنار گذاشتن هیچ یک از اطراف، آغاز خواهیم کرد.»

خلیفه حفتر فرمانده ارتش لیبی نیز با قدر دانی از نقش مصر درپشتیبانی از ارتش لیبی در نبرد با تروریست‌ها، تاکید کرد که ارتش لیبی در راستای اخراج استعمار گران ترک، می‌کوشد و دخالت‌های ترکیه در امور لیبی، باعث افزایش شدت جبهه بندی‌ها در کشور می‌گردد.

حفتر با تاکید بر این که خطر ترکیه، صرفا متوجه لیبی نیست بلکه کشورهای همسایه را نیز در بر می گیرد، خاطرنشان نمود که می‌بایست ترکیه را وادار ساخت تا اعزام مزدوران و اسلحه به لیبی را متوقف کند.

فرمانده ارتش لیبی با تاکید بر وحدت لیبی و لزوم نابود کردن گروه‌های تروریست و حمایت شخصی خود از ابتکار عمل مصر در ارتباط با لیبی، عنوان کرد که کابینه وحدت ملی باید تشکیل گردد.

گفتنی است که رئیس جمهوری مصر با عقلیه صلح رئیس مجلس نمایندگان لیبی و خلیفه حفتر فرمانده نیروهای مسلح این کشور در حضور محمد زکی وزیر دفاع مصر، سر لشکر عباس کامل رئیس رکن دوم ارتش،دکتر علی عبدالعال رئیس مجلس مصر و سامح شکری وزیر امور خارجه این کشور، ملاقات کرد.