۱۳۹۹ خرداد ۱۸, یکشنبه

افزایش تنش و تشدید جنگ تبلیغاتی میان آمریکا و چین


                    افزایش تنش و تشدید جنگ تبلیغاتی میان آمریکا و چین
تنش و جنگ تبلیغاتی میان آمریکا و چین که از ماه‌ها پیش آغاز شد، به تازگی وارد مرحله‌ جدیدی شده است. پس از اختلافات شدید میان دو کشور بر سر امور تجاری و اقتصادی، شیوع بیماری همه‌گیر کرونا به گسترش اختلافات میان دو ابرقدرت اقتصادی و نظامی دامن زد
به طوری که این دو کشور در جنگ کلامی و دیپلماتیک همه ابزارهای نرم از قبیل کاریکاتورها، جنگ لفظی سفارتخانه‌ها، بکارگیری فیلم‌های طنز آمیز، حملات هکرهای چینی به حمله برخی مراکز تحقیقاتی مربوط به ویروس کرونا وغیره استفاده کردند. این تنش‌ها در نهایت به کاهش پروازهای چین به آمریکا و دشوار کردن روند اعطای ویزای تحصیلی برای دانشجویان چینی توسط واشینگتن منجر شد. علاوه براختلافات تجاری و موضوع شیوع کرونا، پرونده هنگ کنگ و تایوان نیز اختلافات بین دو قدرت اقتصادی جهان را تشدید کرد.

استفاده تبلیغاتی از مرگ جورج فلوید
شاید آخرین مورد این جنگ تبلیغاتی میان دو کشور سوء استفاده تبلیغاتی چین از مرگ جورج فلوید آمریکایی آفریقایی تبار بود.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا، چین را به سوء استفاده از اعتراضات ناشی از مرگ فلوید شهروند آمریكایی هنگام بازداشت توسط مأموران پلیس متهم كرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت، مقامات چینی چین با سوء استفاده از حادثه فلوید تلاش می‌کنند تا عدم رعایت حقوق بشر در کشورشان و انكار اساسی‌ترین مسائل حقوق بشر اساسی مردم این کشور را توجیه کنند.

پومپئو شامگاه شنبه در بیانیه‌ای گفت: «چین مانند همه دیکتاتوری‌های تاریخ تا زمانی که دروغ‌های بی حد ومرز به نفع حزبی که قدرت را در دست دارد باشد، از دروغ استفاده می‌کند» .

وی افزود: «این تبلیغات« خنده آور» نباید کسی را فریب دهد.

پومپئو خاطرنشان كرد:«پكن در روزهای اخیر نشان داد که همواره حقایق را پنهان یا نادیده می‌گیرد و بر پایمال کردن حقوق‌ پافشاری می‌کند».

انتقادهای تند چین
به دنبال حادثه مرگ جورج فلوید که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد، پکن به طور مکرر انتقادات تندی از ایالات متحده آمریکا کرده است این انتقادها آنچنان زیاد بود که مشخص نیست پاسخ مایک پومپیئو به کدام یک از اظهارات مقامات چینی است.

پس از وقوع اعتراضات ضد نژادپرستی و علیه سوء استفاده پلیس آمریكا که پس از مرگ جورج فلوید در تاریخ 25 مه، اتفاق افتاد مقامات دولت چین و رسانه‌های رسمی انتقادات تندی از ایالات متحده كردند.

در اول ژوئن ، ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از تظاهرات ضد نژادپرستی آمریکا واشینگتن را به استفاده از دوگانگی معیارها متهم کرد و گفت که نژادپرستی «یک بیماری مزمن» در جامعه آمریکا است.

وی گفت: «برخورد واشنگتن با مرگ فلوید به دست پلیس «نمونه بارز دوگانگی برخورد آمریکا با ارزش‌های و معیارهای بین المللی است».

سخنگوی وزارت خارجه چین پرسید:«چرا ایالات متحده از عناصر به اصطلاح مدعی استقلال هنگ کنگ به عنوان قهرمانان و فعالان حمایت می‌کند اما افرادی که علیه نژادپرستی اعتراض می کنند را «آشوب‌گر» توصیف می‌کند».

اظهارات جدید پومپئو از چین درحالی بیان می‌ود که تنش‌ها میان دو آمریکا و چین به اوج خود رسیده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز طی روزهای گذشته مرتب از نحوه مقابله چین با ویروس کرونا و عدم اطلاع رسانی به موقع جهان از خطر ویروس توسط پکن که منجر به مرگ صدها هزار نفر در جهان شد، به شدت انتقاد کرد.