۱۳۹۹ فروردین ۱۴, پنجشنبه

وزارت اقتصاد ایران مدعی دریافت کمک 500 هزار دلاری از صندوق اوپک شد


وزارت اقتصاد ایران ادعا کرد که با پیگیری‌های به عمل آمده توسط این وزارتخانه، صندوق اوپک قرار است کمک 500 هزار دلاری برای توسعه جهانی (OFID) به ایران برای خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز برای مقابله با کروناویروس، کمک کند.

شیوع کروناویروس که در ابتدا اطلاعات آن توسط مقامات ایران پنهان و انکار می‌شد حالا دستاویزی شده تا از صندوق‌های مالی بین‌المللی درخواست کمک کنند. پیش از این، مقامات ایران از صندوق بین‌المللی پول، درخواست کمک پنج میلیارد دلاری برای مقابله با کرونا کرده بود. امروز نیز وزارت اقتصاد این کشور از موافقت صندوق اوپک برای کمک به این کشور خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، پنج‌شنبه 2 آوریل 2020، کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران با اعلام این خبر افزود: «صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) این کمک 500 هزار دلاری را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده است تا خرید و توزیع تجهیزات بسیار ضروری بیمارستانی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا در ایران عملیاتی شود».

بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد ایران، برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی از بانک‌های توسعه‌ای درخواست کرده و این کمک 500 هزار دلاری صندوق اوپک، در پی اعلام آمادگی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری ایران برای دریافت کمک‌های بانک‌های توسعه‌ای انجام شد.

شایان ذکر است موضوع دریافت کمک‌های نقدی و غیر نقدی از صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID)، بانک جهانی (WB)، بانک توسعه اسلامی(IDB) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا(AIIB) از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از 14 اسفندماه 1398 به صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) بانک جهانی (WB)، بانک توسعه اسلامی(IDB) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا(AIIB، برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی، درخواست ارسال کرده است.

ایران مدعی شد که این کمک 500 هزار دلاری را برای «مقابله با ویروس کرونا» استفاده خواهد کرد. سال گذشته نیز ایران کمک مشابهی را برای مقابله با سیل دریافت کرده بود.

گفتنی است، صندوق اوپک با هدف «رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه» (به جز کشورهای عضو صندوق) از طریق اعطای کمک‌های بلاعوض و وامهای ترجیحی تشکیل شد.

در حال حاضر، 121 کشور در حال توسعه از قاره‌های آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، کشورهای کارائیب و خاورمیانه، از تسهیلات صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند.

تا پایان دسامبر سال 2007 مبلغی معادل 88/9،479 میلیون دلار کمکهای توسعه‌ای با پرداختی معادل 83/5،897 میلیون دلار، در اختیار کشورهای متقاضی قرار گرفته است.

ایران، پیش از این، برای مقابله با کروناویروس، از صندوق بین‌المللی پول نیز درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده بود که با واکنش وزیر خارجه آمریکا روبرو شد.

مایک پمپئو در این باره گفت: «واشنگتن با نخستین درخواست ایران مخالفت کرده و در صورت لزوم از حق وتوی خود در این مورد استفاده می‌کند».

مایک پمپئو، در صفحه توئیتر خود نوشت که «ایران مقابله با ویروس کرونا را تنها دستاویز و بهانه‌ای قرار داده تا به رهبران خود پول نقد برساند».