۱۳۹۹ فروردین ۱۴, پنجشنبه

افزایش قابل توجه بهای نفت و جهش 11.6 درصدی خام برنت


قیمت نفت پس از تحمل زیان شدید 66 درصدی در سه‌ماهه اول سال 2020، توانست افزایشی بیش از 10 درصد را در معاملات کنونی ثبت کند.

نفت‌خام برنت با 11.6٪ افزایش به 27.62 دلار رسید، در حالیکه نفت خام ایالات‌متحده، با افزایشی برابر با 9.55٪ به 22.27 دلار در ساعت 6:46 بعد از ظهر به وقت گرینویچ دست یافت.

این دستاوردها پس از کاهش قیمت نفت درچهارشنبه 1 آوریل، تحت تأثیر افزایش سهام نفت خام ایالات‌متحده در هفته گذشته و رسیدن به بیشترین میزان از سال 2016 صورت می‌گیرد، در حالی که تقاضای بنزین، شاهد بزرگترین کاهش هفتگی آن تاکنون به دلیل پاندمیک کرونا بوده است.

جهش معاملات کوتاه‌مدت نفت پنج‌شنبه 2 آوریل، پس از سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا بود که عنوان کرد، پیش‌بینی می‌کند، پادشاهی سعودی و روسیه به زودی به توافق برسند تا جنگ قیمت جاری میان آنها پایان یابد. او از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا راه حلی برای وضعیت «دشوار» جاری در بازار جهانی نفت، بیابند.

ترامپ اظهار داشت که اخیراً با رهبران روسیه و پادشاهی سعودی مذاکراتی داشته و بر این باور است که دو کشور، توافق نامه‌ای را برای پایان‌دادن به نبرد قیمت جاری فی‌مابین طی «چند روز آینده» منعقد خواهند کرد که منجر به کاهش تولید و احیای سیر صعودی قیمت‌ها خواهد شد.

ترامپ همچنین گفت که مدیران اجرائی شرکت‌های نفتی را به کاخ سفید دعوت کرده تا در مورد راه‌های کمک به این بخش به گفت‌وگو بپردازند که در اثر فروپاشی تقاضای انرژی در طول پاندمیک کرونا و نبرد قیمت میان ریاض و مسکو «نابود شده است.»

پوتین در جلسه چهارشنبه 1 آوریل کابینه، گفت که کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت نیز باید راه حلی را بیابند که بتواند، اوضاع را در بازارهای جهانی نفت بهبود بخشد که به بیان او، «بسیار سخت» بوده است.

یک منبع آگاه بلندپایه خلیجی، پنج‌شنبه 2 آوریل در این خصوص به رویترز گفت: «پادشاهی سعودی از همکاری میان تولیدکنندگان نفت برای تثبیت بازار، حمایت می کند، اما مخالفت روسیه با پیشنهاد ماه گذشته در مورد افزایش میزان کاهش تولید، باعث آشفتگی بازار نفت شده است.»

برخی از تحلیلگران، هشدار داده‌اند که هنوز راهی طولانی پیش از دستیابی به توافق در مورد هرگونه کاهش تولید، در پیش است.

براساس اطلاعات اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، موجودی‌های نفت خام هفته گذشته 13.8 میلیون بشکه افزایش یافته است.

این بزرگترین افزایش هفتگی از سال 2016 است و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، هفته‌های آینده نیز با داده‌های مشابهی درمورد کاهش تولید پالایشگاه‌ها و ادامه روند کاهش تقاضا برای بنزین، روبرو شوند زیرا پالایشگاه‌ها مبادرت به محدود کردن تولید خواهند کرد و تقاضا برای خرید بنزین نیز کاهش خواهد یافت.

قیمت نفت‌خام تگزاس پس از سقوط به 19.90 دلار در هر بشکه، 17 سنت سقوط کرد و قیمت نهایی در عصر روز چهارشنبه 1 آوریل به 20.31 دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت‌خام برنت برای تحویل ماه ژوئن با 1.61 دلار یا 6.1٪ کاهش، به 24.74 دلار در هر بشکه رسید. قیمت جهانی بنچمارک در روز دوشنبه به 21.65 دلار سقوط کرد که پایین ترین سطح آن از سال 2002 بود که قرارداد ماه مه گذشته، نزدیکترین سطح قیمت در مقایسه با آن قلمداد می شود.

به دلیل کاهش شدید تقاضا ناشی ازپاندمیک کرونا و افزایش تولید در پی سقوط توافق عرضه در ماه گذشته، این بازار دچار فروکش و سقوط ناگهانی شد. هر بشکه نفت‌خام برنت در سه ماه اول سال 2020، حدود 66 درصد سقوط کرد و متحمل بیشترین میزان خسارت سه ماهه خود شد.