۱۳۹۸ اسفند ۱, پنجشنبه

پنتاگون: اسلحه‌ ایرانی توقیف شده با اسلحه‌ای که ارامکو را هدف قرار داد، مطابقت دارد




ویلیام اوربان سخنگوی وزارت دفاع آمریكا، روز پنجشنبه در یک كنفرانس مطبوعاتی اعلام كرد، محموله تسلیحاتی که نیروهای آمریکا در ماه نوامبر گذشته در یک کشتی در سواحل دریای سرخ نزدیک یمن توقیف کردند، با اسلحه‌ای که با آن شرکت آرامكو سعودی مورد هجوم قرار گرفت مطابقت دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «کشتی ایرانی که در حال حمل اسلحه به حوثی‌ها بود و توسط نیروهای آمریکایی توقیف شد، موشک های ایرانی از نوع «کرنت » را با خود حمل می‌کرد و این همان اسلحه‌ای است که شرکت آرامکو با آن مورد هجوم قرار گرفت».

مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها» روز چهارشنبه 19 فوریه 2020 در گزارشی فاش کرد که برخی قطعات پهپادهای مورد استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی پادشاهی عربی سعودی و همچنین پهپاد موجود در زرادخانه پیکارجویان حوثی یمن با قطعات پهپادهای ایرانی یافته شده در افغانستان و عراق تطابق دارد.
پهپاد ابابیل که ایران به حوثی‌ها داده است
پهپاد ابابیل که ایران به حوثی‌ها داده است
بر اساس همین گزارش‌ها دستگاه‌های ژیروسکوپ به کار رفته در این پهپادها، تنها در پهپادهای ساخته ایران پیدا می‌شود.

در گزارش دیگری نیز که از سوی سازمان ملل منتشر شد، آمده که کارشناسان سازمان ملل ژیروسکوپ مشابهی در یک پهپاد ایرانی که از سوی ارتش آمریکا در افغانستان شکار شد و همچنین در یک محموله موشک‌های کروز که در دریای عرب و به مقصد یمن قاچاق می‌شد، پیدا کردند.
این یافته‌ها ارتباط ایران با #حملات_آرامکو که برای مدت کوتاهی تولید نفت سعودی را متاثر کرد، نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که ایران به تامین و پشتیبانی تسلیحاتی از پیکارجویان حوثی در یمن می‌پردازد. اگر چه ایران دست داشتن در این حملات را رد می‌کند اما به شکل روزافزون نفوذ خود بر حوثی‌ها را بیشتر کرده و پس از آنکه آمریکا قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را کشت، به نیروهای آمریکایی حاضر در عراق حمله موشکی کرد.

قطعاتی که در پهپاد ایرانی سرنگون شده در یمن پیدا شد با قطعات اسلحه که برای حمله به آرامکو مورد استفاده قرار گرفت یکی است
جوناه لیف، رئیس «مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها» به آسوشیتدپرس گفت: «این ژیروسکوپ را بارها در تولید ایران مشاهده کرده‌ایم و با اطمینان می‌توانیم بگوئیم وجود این ژیروسکوپ در تولیدات حوثی‌ها نشان می‌دهد که از این قطعه از ایران وارد شده است.»

ژیروسکوپ قطعه‌ای است که پهپاد یا موشک کمک می‌کند هدف خود را مسیریابی کرده و مسیر خود به سوی آن را تصحیح کند. ژیروسکوپ‌های پیدا شده، نام شرکت سازنده روی خود ندارد و تنها در دو سری «وی 9» و «وی 10» رده‌بندی شده‌اند، اما بررسی شماره سریال درج شده روی آنها نشان می‌دهد همه ژیروسکوپ‌های یافت شده، ساخت یک شرکت هستند.

بنابر اعلام مرکز پژوهش‌های تسلیحات در درگیری‌ها پهپاد «قاصف 1» حوثی‌ها از ژیروسکوپ نوع «وی 10» استفاده می‌کند و این همان ژیروسکوپی است که در پهپاد «ابابیل 3» به کار رفته است.