۱۳۹۸ بهمن ۱۹, شنبه

دبیرکل سازمان ملل: صادرات اسلحه بحران لیبی را پیچیده کرده است



آنتونیو گوتیرس دبیر کل سازمان ملل متحد، شنبه 8 فوریه 2020 تاکید کرد که بحران لیبی به دلیل صادرات اسلحه به این کشور از سوی برخی طرف‌ها پیچیده‌ شده است.
دبیرکل سازمان ملل متحد در اشاره به ترکیه که به حمایت‌هایش از شبه‌نظامیان الوفاق لیبی ادامه داده و جنگجویان مزدور را برای جنگ به طرابلس پایتخت لیبی اعزام می‌کند، گفت که طرف‌های صادرکننده اسلحه به لیبی باعث پیچیده‌تر شدن بحران و تاثیرگذاری بر اوضاع این کشور شده‌اند.

آنتونیو گوتیرس در کنفرانسی خبری در حاشیه سی و سومین اجلاس اتحادیه آفریقا گفت: «ما از راه‌حل مسالمت‌آمیز اوضاع در آنجا (لیبی) حمایت می‌کنیم»، او در ادامه تاکید کرد که سازمان ملل متحد از آشتی میان لیبیایی‌ها حمایت می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین یادآور شد: «آتش‌بس در لیبی برای منافع مردم این کشور و منطقه بسیار مهم است».

این در حالی است که گوتیرس ضمن درخواست از همگان گفت «باید راهکار همکاری بین‌المللی را برای همکاری با آفریقا جهت مبارزه با تروریسم که در قاره سیاه گسترش یافته و مبارزه با سازمان‌های تروریستی در پیش گرفت».

گوتیرش همچنین تاکید کرد که سازمان ملل متحد، نیاز به همکاری با آفریقا و جامعه بومی دارد تا روند گفت‌وگوها میان لیبیایی‌ها تسهیل شود.

تاکید بر ضرورت خروج سودان از لیست حامیان تروریسم
دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اشاره به سودان بر «ضرورت خروج این کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم» تاکید کرد.

تیبور ناجی معاون امور آفریقایی وزارت خارجه آمریکا در نوامبر 2019 اعلام کرده بود که ایالات متحده دیگر با دولت سودان دشمنی ندارد و اکنون آن را به عنوان شریک می‌داند، اما حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم تنها روندی اجرائی است.

پیام همبستگی با ملت‌های آفریقایی
افزون بر این دبیرکل سازمان ملل متحد از تصمیم‌های نشست کنگو برازاویل درباره اوضاع در لیبی که از راهکار سیاسی در این کشور حمایت می‌کند استقبال کرد.

از سویی دیگر گوتیرش درباره اوضاع در جنوب سودان اعتراض کرد و آن را به طور کلی غیر قابل قبول دانست و رهبران گروه‌های مختلف را به احترام گذاشتن به مردمشان و همکاری برای پایان دادن به اوضاع تراژدیک دعوت کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که رایزنی‌هایی را با رهبران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا درباره تعدادی از مسائل انجام داده و مشارکت خود در اجلاس اتحادیه آفریقا را پیام همبستگی با ملت‌های آفریقایی توصیف و تاکید کرد که سازمان ملل متحد و تمامی آژانس‌های وابسته به آن از توسعه و شکوفایی قاره آفریقا حمایت می‌کنند.