۱۳۹۸ بهمن ۳۰, چهارشنبه

پومپئو: اگر ایران منش خود را بشکلی اساسی تغییر دهد برای مذاکره با آن آمادگی داریم



مایك پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا، آمادگی واشنگتن را برای گفت‌وگو با ایران در هر زمان اعلام كرد اما درعین حال عنوان داشت، « تهران باید رفتار خود را بشکلی اساسی، تغییر دهد.»

پومپئو در جریان سفر آفریقایی خود افزود: «بازداشت شهروندان اروپایی و آمریکایی از سوی ایران، اقدامی غیرقانونی و غیرقابل قبول است.»

به نظر وزیر خارجه آمریکا، فشار حداكثری بر ایران ادامه خواهد یافت، به همان شکل که «در انزوا قرار دادن ایران از طریق دیپلماسی، ادامه خواهد داشت.»

پومپئو قبل از عزیمت به پادشاهی سعودی، در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی به خبرنگاران، گفت «ما عجله نداریم. کمپین اعمال فشار بر ایران، ادامه دارد و موضوع صرفا به اعمال فشار اقتصادی محدود نشده بلکه هدف، «در انزوا قرار دادن ایران از طریق دیپلماتیک نیز می‌باشد.»

وزارت امور خارجه آمریكا اعلام كرده است كه پومپئو از 19 تا 21 فوریه جاری به سعودی سفر خواهد كرد.

پیش از این، پومپئو، جمعی از دموکرات‌ها را به دلیل ملاقات محرمانه آن‌ها با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جریان كنفرانس امنیتی مونیخ در پایان هفته گذشته، به باد انتقاد گرفته بود.


پومپئو در جریان سفر خود به آفریقا به خبرنگاران گفت که چنین ملاقاتی می‌تواند ضربه‌ای به استراتژی خارجی آمریکا با ایران و ظریف وارد آورد که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به دلیل حمایت مالی او از تروریسم بین‌المللی، در لیست تحریم قرار داده شده است.

پمپئو افزود: «ظریف وزیر امور خارجه کشوری است که یک آمریکایی را در تاریخ 27 دسامبر به قتل رساند. او وزیر امور خارجه بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است.»

پومپئو در ارتباط با ظریف گفت: «او وزیر امور خارجه کشوری است که هواپیمای مسافری را سرنگون کرده و نمی‌خواهد جعبه‌های سیاه را تحویل دهد.» که در اشاره به اقدام سپاه پاسداران ایران در اوایل ژانویه در سرنگون‌سازی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با دوموشک زمین به هوا است.

وزیر خارجه آمریکا در مورد دیدار دموکرات‌ها با ظریف گفت: «اگر آن دو با هم دیدار کرده باشند، من نمی‌دانم در چه موردی صحبت کرده‌اند اما امیدوارم آن‌ها در گفته‌هایشان با ظریف، سیاست خارجی آمریکا را تقویت کنند و نه سیاست رژیم ایران.
درباره همین موضوع
وزارت بهداشت ایران: کرونا به قم رسید

پومپئو: اگر ایران منش خود را بشکلی اساسی تغییر دهد برای مذاکره با آن آمادگی داریمپومپئو: اگر ایران منش خود را بشکلی اساسی تغییر دهد ...13:18GMT