۱۳۹۸ اسفند ۱, پنجشنبه

اخباری از اوضاع جنگی یمن


به گزارش منابع محلی، نیروهای مقاومت مردمی یمن در حال پیشروی به سوی شهرستان‌های «یریم» و «الرضمه» در استان « إب» هستند، این نیروها اینک کنترل اکثر استان‌های جنوبی این کشور را در دست دارند.
از سوی دیگر به نوشته سایت‌های فعالان یمنی، همزمان با نزدیک شدن نبردها به صنعا پایتخت یمن، محمد بن همام، رئیس بانک مرکزی یمن موفق به فرار از این شهر و رفتن به «حضرموت» شده است.

پیشروی سریع نیروهای مقاومت مردمی و ارتش ملی یمن باعث فروپاشی و عقب‌نشینی سریع نیروهای رئیس جمهور برکنارشده و شبه‌نظامیان حوثی در چندین استان یمن شده است.

به گزارش منابع نظامی، هم‌اکنون نیروهای مقاومت مردمی شهر «زنجبار» مرکز استان «أبین» و شهر ساحلی «شقره» در این استان را به کنترل خود در آورده و در حال پیشروی به سوی شهر «لودر» در بلندی‌های میانی کشور هستند.

به گفته منابع محلی کودتاگران ضمن برقراری حالت فوق‌العاده در صنعا دست به دستگیری گسترده فعالان و رهبران حزب‌های اصلاح و ناصریست زدند.

در همین حال گزارش‌هایی مبنی بر درگیری میان شبه‌نظامیان حوثی و افراد قبایل در شهرستان «ارحب» در شمال پایتخت یمن مخابره شده است.

پیشروی نیروهای مقاومت مردمی در مناطق میانی یمن باعث عقب‌نشینی کودتاگران از مناطق أب به سوی «ذمار» در شمال شده‌، مناطق تخلیه شده را مین‌گذاری کرده‌اند.

در شهرستان «الرضمه» واقع در استان «أب» نیروهای مردمی شمار زیادی خودروی نظامی، تجهیزات و سلاح‌ سنگین به غنیمت گرفته قلعه «أنسب» مهم‌ترین سایت نظامی منطقه را تصرف کردند.

از سوی دیگر استان صحرایی «شبوه» در شرق «أبین» که آخرین سنگر شبه‌نظامیان حوثی و هم‌پیمانانشان در جنوب یمن می‌باشد، شاهد آماده‌باش کودتاگران برای ورود به مرحله بعدی جنگ است.
العربیه:یمن.. حوثی‌ها از شهر استراتژیک زنجبار بیرون رانده شدند
رتش و نیروهای مقاومت مردمی هوادار منصور هادی رئیس جمهوری یمن، موفق شدند شبه نظامیان حوثی را به طور کامل از شهر استراتژیک زنجبار واقع در استان ابین در جنوب یمن بیرون رانده و آن را به کنترل خود در آورند.

به گزارش العربیه، نیروهای ارتش و مقاومت مردمی هوادار منصور هادی، نخست پایگاه لشکر ۱۵ را که فرماندهان آن به حوثی‌ها پیوسته بودند، به کنترل خود در آوردند. و پس از آن وارد شهر شدند. شهر زنجبار سومین شهر بزرگی است که حوثی‌ها از دست می‌دهند. پیش از آن عدن و لحج را در جنوب از دست داده بودند. پایگاه هوایی و استراتژیک العند که بزرگ‌ترین پایگاه در یمن است، پیش از این از کنترل حوثی‌ها خارج شده بود.

پیش از این منابع رسانه‌ای در یمن اعلام کردند که کمیته انقلابی وابسته به شبه نظامیان حوثی، در صنعا پایتخت یمن وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

این اقدام ساعاتی پیش به دلیل بیم حوثی‌ها از رسیدن عملیات ائتلاف عربی به رهبری سعودی و نیروهای مقاومت مردمی هوادار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن به صنعا روی داده است.

به نظر می‌رسد دلیل این نگرانی‌ها، شکست‌های اخیر حوثی‌ها در مناطق مختلف است که آخرین آن‌ها در استان الضالع بود. شبه نظامیان حوثی و متحدانشان نیروهای وفادار به علی عبد الله صالح رئیس جمهوری برکنار شده یمن، به طور کامل از این استان عقب نشینی کردند.

منابع می‌گویند که شبه نظامیان حوثی در مناطق مختلف پایتخت یمن، ایست‌های بازرسی برپا کرده‌اند. همچنین در برخی از محله‌ها درگیری‌هایی روی داد.

بعضی گمانه زنی‌ها از احتمال روی دادن کودتایی مسلحانه علیه حوثی‌ها توسط برخی از سران نیروهای وفادار به علی عبد الله صالح حکایت دارد.

این تحول در حالی روی می‌دهد که هیئتی از نمایندگان حوثی‌ها و علی عبد الله صالح، به منظور دیدار با نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، به مسقط پایتخت عمان رفته است.

در همین راستا ریاض یاسین وزیر امور خارجه یمن تاکید می‌کند که هیچ ابتکار عمل تازه‌ای برای حل و فصل بحران این کشور وجود ندارد و تنها راه برون رفت از بحران، اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این قطعنامه از حوثی‌ها و متحدانشان می‌خواهد سلاح را زمین گذاشته و از مناطقی که تصرف کرده‌اند خارج شوند.

یمن..عقب نشینی کامل حوثی‌ها از استان الضالع
شکست‌های شبه نظامیان حوثی و متحدان آن‌ها نیروهای وفادار به علی عبد الله صالح رئیس جمهوری برکنار شده یمن، در چند محور درگیری‌ها ادامه دارد. آن‌ها در استان الضالع شکست خورده و نیروهای مقاومت مردمی هوادار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن، این استان را «آزاد شده» اعلام کردند.

نیروهای مقاومت مردمی هوادار منصور هادی و ارتش ملی، ساختمان استانداری الضالع واقع در منطقه سناح، پایگاه سازمان امنیت مرکزی و پادگان استراتژیک الصدرین در منطقه مریس را به طور کامل به کنترل خود در آوردند.

نیروهای مقاومت همچنین منطقه قعطبه را پس از درگیری‌های شدید با شبه نظامیان، کنترل کرده و پیشروی خود را به شهر دمت ادامه دادند. در این شهر قبالی العود در نبردهای علیه شبه نظامیان مشارکت می‌کنند.

ابین دیگر جبهه شاهد نبردهای سنگین است. نیروهای مقاومت هوادار منصور هادی و ارتش ملی، به عملیات خود در این استان به منظور بیرون راندن شبه نظامیان از آن ادامه می‌دهند. آن‌ها موفق شدند منطقه دره دوفس را به کنترل خود در آورند. درگیری‌های سنگین در منطقه زنجبار باعث شد که شبه نظامیان حوثی بیشتر نیروهای خود را از این منطقه عقب بکشند.

تعز دیگر منطقه شاهد درگیری‌های سنگین است به گونه‌ای که مقاومت مردمی هوادار منصور هادی اعلام کرد که برای نبرد پایانی و بیرون راندن شبه نظامیان حوثی از آن آماده است.

در مدیریت عدین در استان اب، نیروهای مقاومت مردمی هوادار منصور هادی به یک گشت حوثی‌ها حمله کرده و شماری از نیروهای آن را کشتند. از میان ابو عقیل السالمی و ابو مجاهد از فرماندهان می‌دانی حوثی‌ها از جمله کشته شدگان بودند.