۱۳۹۸ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

وکلای مدافع ترامپ در پایان دادرسی خود، خواهان تبرئه وی هستند



وکلا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پایان دادرسی خود در مجلس سنا، خواستار تبرئه وی، از دو اتهام سوء استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره شدند که از سوی کنگره علیه ترامپ، مطرح شده است.

پات چیپولونی، وکیل کاخ سفید خطاب به 100 عضو مجلس سنا که چهارشنبه آینده در مورد سرنوشت ترامپ تصمیم می‌گیرند، گفت: «رئیس جمهوری مرتکب هیچ خطایی نشده است». وی با تاکید بر اعتماد خویش به کنگره، افزود، تصمیم مجلس نمایندگان به برکناری ترامپ، «کاملاً مغرضانه و سیاسی» است.

سنا با رای اکثریت جمهوری‌خواهان، حکم فراخوان شهود را رد کرد که دموکرات‌ها سعی داشتند برای خدشه‌دار کردن اعتبار ترامپ، صورت بگیرد، هرچند که می‌دانستند، توان برکناری وی را ندارند.

جمهوری‌خواهان از ابتدا می‌گفتند، روند برکناری ترامپ را به شکست کشانده و مانع فرخوان شهود و ارائه اسناد بیشتر شده، رئیس جمهوری به سرعت تبرئه خواهد شد. این خواسته جمهوری‌خواهان، روز جمعه با رد حکم فراخوان شاهدان با اکثریت 51-49، محقق شد و تنها کاری که باید انجام شود، رأی‌گیری نسبت به شماری از برکناری‌ها به عنوان اقدامی نمادین برای بسته شدن رسمی پرونده در روز چهارشنبه 5 فوریه است.

از سوی دیگر، میچ مکونل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، در حساب کاربری توییتر خود گفت: «اکثریت مجلس سنای آمریکا تصمیم گرفتند، فراخوان شاهدان اضافی، لزومی ندارد و 28000 صفحه از اسنادی که در حال حاضر در دسترس دادگاه است، برای تصمیم گیری و پایان دادن به دادگاه برکناری، کافی می‌باشند.»

وی در ادامه داد: «بزودی اعضای مجلس سنا، نشستی با مدیران مجلس نمایندگان برای مشخص کردن مراحل بعدی خواهند داشت و ما در روزهای آینده، آماده پایان دادن به محاکمه می‌شویم.»

سناتور لیندسی گراهام نیز گفت: «من بسیار خوشحالم كه سنا درخواست دموكرات‌ها برای فراخوان شاهدان اضافی را پس از تصمیم مجلس برعدم فراخوان آنها، رد كرد.»

وی افزود: «همانطور که گفتم، این موارد، جرم نیست و شاهدانی که گردانندگان مجلس (دموکرات ها) به دنبال آن‌ها هستند، درخود مجلس در دسترس قرار دارند.»

به گفته گراهام، «شهادت آنها، این حقیقت را تغییر نخواهد داد که این موضوع، خطایی نیست که مستلزم برکناری باشد و از گونه خطاهایی نیست که در ارتباط با برکناری رئیس جمهوری و ممانعت از نامزدی مجددش برای انتخاب دوباره وی، مورد نظر پدران بنیانگذار آمریکا بوده باشد.»

گراهام در ادامه گفت: «حقیقت امر از این قرار است كه مجلس نمایندگان، تصمیم به عدم فراخوان شهودی همچون جان بولتون گرفت زیرا آنها می‌خواستند ترامپ را قبل از انتخابات، برکنار کنند.»

تد کروز سناتور جمهوری‌خواه به فاکس نیوز گفت: «اقدامات برکناری ترامپ به پایان رسیده است. ما داریم به یک رأی نهایی می‌رسیم و رئیس جمهوری همانطور که باید، بزودی از این اتهامات تبرئه می‌شود.»

او در توئیتی دیگر اظهار داشت: «حقیقت ساده‌ای که موضوع برکناری را حل می‌کند، این است که رئیس جمهوری، مسئولیت را برعهده داشته و از قدرت لازم برای اجرای تحقیق در مورد ادعاهای معتبر مربوط به فساد، برخوردار است. در پرونده رئیس جمهوری، چیزی بیش از حد گمانه‌زنی در مورد فساد بایدن؛ وجود داشت.»

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز، رأی سنا در مورد ممانعت از فراخواندن شهود را اقدامی تعیین کننده برای تبرئه ترامپ توصیف کرده و در تیتر اصلی صفحه نخست خود نوشت: «سنا روز جمعه، ترامپ را از اتهامات مربوط به سوء استفاده از قدرت و سنگ‌اندازی در کار کنگره، تبرئه کرد؛ به طوری که به عدم فراخوان شهود و ارائه اسناد تازه در محاکمه برای برکناری وی رای داد و بدین ترتیب راه را بر آخرین تلاش دموکرات‌ها به هدف تقویت موضع خود در برکناری رئیس جمهوری بست.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «در یک رای‌گیری نیمه حزبی و پس از بحث و گفت‌وگوهای تلخ، دموکرات‌ها درجلب رای مثبت چهار جمهوری‌خواه که نیاز به آن داشتند، ناکام ماندند. با تبرئه رئیس جمهوری، هم‌پیمانان وی، برغم اعتراف برخی از آنها به درست بودن شماری از اتهامات وارده، در دفاع از ترامپ، همداستان شد.»

به نوشته نیویورک تایمز: «عدم موفقیت دموکرات‌ها در به دست آوردن شهود بیشتر و اسناد و مدارک تازه، در رأی‌گیری 49 به 51، نمایان گردید به طوری که تنها دو جمهوری‌خواه، یعنی میت رامنی از یوتا و سوزان کالینز از ماین، از دموکرات‌ها حمایت کردند. قرار بر این است که رأی‌گیری در مورد این حکم نهایی، در روز چهارشنبه 5 فوریه انجام شود.»