۱۳۹۸ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

ایران... حکم اعدام یک متهم و زندان برای چند نفر به اتهام جاسوسی به نفع آمریکا


 دستگاه قضائی ایران، یک شهروند متهم به «جاسوسی بهنفع آمریکا» را به اعدام و دو نفر دیگر را به همین اتهام وهمچنین «فعالیت علیه امنیت ملی»، به5 تا 10 سال زندان، محكوم كرد.

به گزارش وب‌سایت تلویزیون دولتی ایران، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دادگستری ایران روز سه‌شنبه 4 فوریه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «امیر رحیم‌پور ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی سیا، از آنها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الزحمه دریافت کرده و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد. او شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد.»
او افزود: حكم اعدام وی توسط شورای عالی قضایی ایران تأیید شده است و این حكم به زودی اجرا می‌شود و حامیان و پشتیبانان او مطلع خواهد شد نظام با دشمن به ویژه خارجی آن اهل تعارف و مسامحه نیست و منطق ما در برابر آنها منطق اقتدار صلابت و پاسخ محکم به دشمنی آنها هست.

اسماعیلی همچنین از صدور حکم علیه دو نفر دیگر پرده برداشت که گفت: «در همین روزها نیز دو نفر از جاسوس‌های سازمان سیا که در قالب خیریه فعالیت می‌کردند، به جرم جاسوسی به 10 سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شدند که چون رای آنها قطعی نشده است، اسامی آنها اعلام نمی‌شود.»

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با ملیت آنها گفت: این جاسوس‌ها ایرانی هستند.

سازمان‌های اطلاعاتی ایران هر از چندگاهی خبر از منهدم کردن شبکه‌های جاسوسی در سال‌های اخیر داده‌اند که بعدها روشن شد که آنها مبادرت به دستگیری روزنامه نگاران، منتقدان سیاسی یا فعالان ملی به اتهام «جاسوسی» کرده اند؛ بدون این‌که مفهوم این باصطلاح جاسوسی‌ها وتفاصیل مربوطه را مشخص کنند.

جزئیات مربوط به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، بحث بزرگی را درمحافل رژیم ایران، درباره میزان اعتبار سرویس‌های اطلاعاتی ایران، برانگیخت که این امر پس از پخش مستندی گسترش یافت که توسط کانال فارسی بی بی سی، در اوت گذشته، پخش شد و طی آن، یکی از متهمین آزاد شده، فاش کرد که چگونه این اتهامات ساختگی علیه او و ده‌ها نفر دیگر مطرح شد که برخی از آنها بعد از اعترافات اجباری تحت شکنجه، اعدام شدند.

مازیار ابراهیمی در این مستند، چگونگی دستگیری و شکنجه‌اش از سوی وزارت اطلاعات ایران در سال 2012 را فاش کرد تا اعتراف کند که در ترور دانشمندان هسته ای ایران به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل «موساد»، دست داشته است.

گوسفند قربانی
او سپس عنوان نمود که به شکل معجزه آسایی به همراه 107 بازداشت شده دیگر، از اعدام نجات یافت و به دلیل وجود ناهمسانی وتناقض در تحقیقات اطلاعات سپاه از یک سو و وزارت اطلاعات از سوی دیگر در دوره احمدی نژاد، از تمامی این اتهامات تبرئه شد.

این پرونده سازی‌ها صرفا برای اعاده حیثیت سرویس اطلاعاتی ایران صورت گرفت که برای شناسائی عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای، زیر فشار قرار داشت و لذا از این افراد بی‌گناه به مثابه گوسفند قربانی، استفاده کرد.

شماری از نمایندگان مجلس و سیاستمداران ایرانی از دولت و سرویس‌های امنیتی خواستند، درباره دستگیری صدها انسان بی گناه و اعدام یكی از آنها به نام مجید جمالی فشی، به اتهام دست داشتن در موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای ، شفاف سازی كنند.

آنها همچنین سؤالاتی را در مورد نحوه دستگیری مازیار ابراهیمی به اتهام رهبری هسته عملیاتی برای ترور دانشمندان هسته‌ای و صحبت‌های او پیرامون شکنجه شدن و سپس نحوه آزادی‌اش، مطرح کردند.

ابراهیمی در حال حاضر ساکن آلمان است اما او و بسیاری دیگراز افراد بیگناه، سال‌های طولانی را تحت شکنجه سپری کردند.