۱۳۹۸ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

رئیس‌جمهور اوکراین: برج مراقبت رژیم ایران به هیچ‌وجه نوار مکالمات را به تحقیقگران اوکراینی نداد

سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط شلیک موشکهای سپاه پاسداران
سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط شلیک موشکهای سپاه پاسداران
رئیس‌جمهور اوکراین در رابطه با پخش نوار صوتی برج مراقبت رژیم ایران با هواپیمای خطوط هوایی آسمان و سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط شلیک موشکهای سپاه پاسداران گفت: «برج مراقبت رژیم ایران به هیچ‌وجه نوار مکالمات را به تحقیقگران اوکراینی نداد. اوکراین این مکالمات را به‌طور مستقل به‌دست آورده است».

نیویورک تایمز – ۴ فوریه ۲۰۲۰– ۱۵ بهمن ۹۸ نوشت:
نوار صوتی، ساقط کردن هواپیما توسط رژیم ایران را نشان می‌دهد: «این نوار مطمئناً متعلق به یک موشک است». نوار صوتی ضبط شده از مکالمات ترافیک هوائی، صحبت‌های انجام شده بین برج مراقبت رژیم ایران و یک خلبان بهت‌زده که در نزدیکی خودشان در آسمان شاهد انفجار یک هواپیما بوده را نشان می‌دهد...

درز دادن نوار مکالمات برج کنترل فرودگاه تهران به یک سایت خبری نشانگر دلسردی مقامات دولت اوکراین از عدم همکاری رژیم ایران در تحقیقات است. این عدم همکاری به‌طور خاص در رابطه با عدم قبول رژیم ایران در تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده است.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «ما این را فهمیده‌ایم که مقام‌های رژیم ایران می‌خواستند بشکل غیرقانونی از خود دفاع کنند. برج مراقبت رژیم ایران به هیچ‌وجه نوار مکالمات را به تحقیقگران اوکراینی که به ایران سفر کرده بودند تحویل نداده است اوکراین این مکالمات را به‌طور مستقل به‌دست آورده است».
یک هواپیمای قطری مانند هواپیمای خطوط هوایی آسمان، همزمان با شلیک موشک پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین وضعیت را به فرودگاه تهران گزارش کرده بود.
اعتراف عضو کمیسیون عمران مجلس ارتجاع: مکالمات مشابه پرواز «آسمان» و «قطر» با برج مراقبت در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی
در پی انتشار فایل صوتی مکالمات کمک خلبان خطوط هوایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه تهران همزمان با شلیک موشک سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن یک عضو کمیسیون عمران مجلس ارتجاع فاش کرد که مکالمات مشابهی بین یک هواپیمای قطری با برج مراقبت در همین رابطه بوده است.
روزنامه حکومتی جهان صنعت در شماره ۱۵ بهمن ۹۸ خود نوشت:
روز گذشته انتشار یک فایل صوتی منتسب به خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز اوکراینی حادثه‌دیده، جزئیات تازه‌یی از پرونده حادثه این هواپیما آشکار کرد؛ جزئیاتی که هر چند با واکنش تند مسئولان سازمان هواپیمایی مواجه شد اما نشان می‌دهد که همزمان با این حادثه یک خلبان برج مراقبت را از مشاهده یک موشک در آسمان مطلع کرده است. فایل صوتی گفت‌و‌گوی خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه توسط یک خبرگزاری اوکراینی منتشر شده است و «جهان‌صنعت» به‌دلیل محرمانه عنوان شدن این مکالمات نمی‌تواند جزئیات آن را منتشر کند.
این خبرگزاری اوکراینی فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرده است که در آن خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت می‌گوید که شاهد نور شلیک موشک و هم‌چنین انفجار پس از آن است ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بی‌اطلاعی و سپس ۹بار تلاش می‌کند با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط برقرار کند ولی پاسخی دریافت نمی‌کند.

این روزنامه حکومتی می‌افزاید:‌ بررسی‌های «جهان‌صنعت» نشان می‌دهد که همزمان با هشدار خلبان هواپیمایی آسمان، یک هواپیمای قطری هم که در نزدیکی محل حادثه در حال عبور بوده اظهاراتی مشابه را با برج مراقبت تبادل کرده است؛ موضوعی که عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «جهان‌صنعت» آن را اعلام کرد. ابوالفضل موسوی می‌گوید: «در گزارشهایی که به کمیسیون عمران ارسال شده مشابه همین موضوع که با انتشار فایل صوتی مطرح شده در مورد یک هواپیمای قطری هم گزارش‌شده است.»
او ادامه می‌دهد: «در روزهای اولیه حادثه کمیسیون عمران به‌دنبال یافتن علت سانحه بود اما زمانی که علت سقوط هواپیما اعلام شد موضوع از کمیسیون عمران به کمیسیون امنیت ملی منتقل شد».
موسوی می‌گوید: هواپیمای اوکراینی تمام مجوزهای لازم را از برج مراقبت داشته است و برج مراقبت هم طبق توافقات با سیستم پدافند هماهنگ بودند. او در پاسخ به این پرسش که تبعات ناشی از انتشار این فایل صوتی برای سازمان هواپیمایی چیست گفت: «در مورد عملکرد سازمان هواپیمایی تحلیل‌هایی را داریم اما تا انتشار گزارش نهایی نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم.»
وزیر خارجه سوئد: رژیم ایران جعبهٔ سیاه هواپیما را تحویل دهد
آن لینده، وزیر خارجه سوئد، روز سه‌شنبه از رژیم آخوندی خواست در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران شفافیت پاسخگویی و عدالت را تأمین کند. وی در یک پیام توئیتری نوشت:‌ او و دیگر وزرای خارجه کشورهای درگیر در سقوط هواپیمای اوکراینی خواهان تحویل فوری جعبه سیاه هواپیما هستند.

خاطرنشان می‌شود وزرای خارجه کشورهای کانادا، انگلستان، اوکراین، سوئد و افغانستان روز ۲۶دی در نشستی که در لندن در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شد، خواهان اعمال فشار بیشتر بر رژیم ایران برای پاسخگویی درباره هدف قرار دادن این هواپیمای مسافری شدند.
فراخوان مریم رجوی در آستانهٔ چهلم جان‌باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین
به‌دنبال افشا جهانی دروغپردازیهای شگفت‌انگیز خامنه‌ای و روحانی در مورد سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی خانم مریم رجوی در آستانهٔ چهلم جان‌ باختگان به همدردی عمومی و اعتراض هر چه بیشتر علیه رژیم دجال آخوندی فراخواند.

خانم رجوی بار دیگر بر ضرورت محاکمه خامنه‌ای و روحانی و سرکردگان سپاه پاسداران در دادگاه بین‌المللی تأکید کرد. شورای امنیت ملل ‌متحد باید حسابرسی از سردمداران رژیم ایران به‌خاطر شهیدان قیام آبان و جان‌ باختگان هواپیما را در دستور قرار دهد.