۱۳۹۸ بهمن ۱۳, یکشنبه

رومانی - انجمن حقوق بشری آپادار: بیانیه همبستگی با قیام مردم و دانشجویان در ایران



شورای امنیت ملل متحد باید رژیم ایران و مقامهای آن را مسئول جنایت علیه بشریت بشناسد

انجمن حقوق بشری آپادار APADAR (دفاع از حقوق تبعیدیان و پناهندگان) در رومانی طی بیانیه یی خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد نوشت: در قیام سراسری نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) بیش از ۱۵۰۰ نفر با شلیک مستقیم پاسداران به قتل رسیده‌اند. در میان کشته شدگان افراد ۱۳-۱۴ ساله هم به چشم می‌خورد. بیش از ۴۰۰۰ نفر مجروح شده اند و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. آمار واقعی بسا بیشتر است. پس از شلیک مستقیم سپاه پاسداران و دیگر نیروهای امنیتی رژیم ایران؛ بسمت تظاهرات مردم، مقامهای این رژیم هر بار برای لاپوشانی واقعیت ها تلاش کرده و اجساد قربانیان را نیز مخفی می‌کنند.



در ماه ژانویه ۲۰۲۰ (دیماه ۹۸) در جریان تظاهرات چهار روزه، دانشجویان و مردم ایران در ۱۹ استان سراسر کشور، در خیابانها حقوق انسانی خود را فریاد کردند. جوانان و زنان بیشتری دستگیر شده و به نقاط نامعلومی منتقل گردیدند. ما از موج قیام سراسری و اعتراضات مردم ایران برای دستیابی به حقوق پایه‌ای دموکراتیک و اقتصادی خودشان حمایت می‌کنیم. ما بر این باوریم که تا رژیم دیکتاتوری حاکم بر ایران بر سرکار است فقر و گرانی و بیکاری و سرکوب در ایران ادامه دارد و اعتراضات مردمی و خیزشهای جوانان ایران نیز ادامه خواهد داشت.
ما آزادی کلیه زندانیان سیاسی، زنان، مردان، جوانان، دانشجویان، کارگران و معلمان را خواهانیم.
ما از سازمان ملل ‌متحد و عموم مراجع بین‌المللی می‌خواهیم تا سرکوب تظاهرات مردم ایران را قویاً محکوم کنند
شورای امنیت ملل متحد بایستی رژیم ایران و مقاماتش را مسئول جنایت علیه بشریت بشناسد.
سازمان ملل متحد بایستی فورا هیاتی را برای حقیقت یابی بمنظور تحقیق در مورد میزان جنایت ها علیه بشریت و نیز بازدید از دستگیر شدگان به ایران اعزام کند.