۱۳۹۸ بهمن ۱۴, دوشنبه

سازمان محیط زیست ایران تایید کرد: تلف شدن 12 هزار پرنده در میانکاله



مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایران، «شرایط نامساعد جوی» در تالاب میانکاله در استان مازندران را دلیل عدم ارائه آمار جدید تلفات پرنده در این مکان دانست و اعلام کرد که بر اساس آمار اداره محیط زیست و دامپزشکی استان مازندران تا عصر روز گذشته، 12 هزار پرنده در این منطقه تلف شده است.

در پی تلف شدن هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله طی روزهای اخیر گمانه ‌زنی‌های مختلفی درباره علل این اتفاق تلخ مطرح شد. «آنفلوآنزا، بوتولیسم، فاضلاب و طعمه‌های آلوده» از جمله دلایلی است که به عنوان علت مرگ پرندگان تالاب مطرح شده است.

شهاب‌الدین منتظمی، یکشنبه 2 فوریه 2020، در گفت وگو با ایسنا، آخرین آمار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله در استان مازندران را تا عصر روز گذشته، 12 هزار پرنده، اعلام کرد.

او شرایط نامساعد جوی در تالاب میانکاله را باعث عدم ارائه آمار جدید از تلفات پرندگان عنوان کرد.

منتظمی با رد این فرضیه که «ورود سم به ‌آب یا استفاده از طعمه‌های آلوده توسط شکارچیان» باعث مرگ تعداد زیادی از پرنده های تالاب میانکاله شده، گفت: «باید بپذیریم که اگر سموم کشاورزی، صنعتی و ... به ‌طور مستقیم به آب وارد شده بود، سایر آبزیان از جمله ماهیان نیز باید تلف می‌شدند در حالی‌که جمعیت زیاد تلف شدگان در میانکاله پرندگان کنار آبزی هستند».

مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایران، کاهش اکسیژن در مناطقی از تالاب که عمق کمی دارند و آب کمتری وارد آنجا شده که شرایط بی‌هوازی را ایجاد و سبب تولید بوتولیسم شده را به عنوان دلیل احتمالی مرگ این پرندگان عنوان کرد.

منتظمی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی به ‌طور رسمی نتایج آزمایش‌های خود درمورد علت مرگ پرندگان در میانکاله را اعلام کرده است، گفت: «در حال حاضر اقدامی که باید انجام داد مدیریت لاشه‌ها و جمع‌آوری و دفن بهداشتی آن‌ها است که این اقدام در منطقه در حال انجام است».

به گفته او سایر عواملی که در ارتباط با بحث تلف شدن پرندگان در میانکاله مطرح می‌شود پس از مدیریت بحران در منطقه بررسی خواهد شد.