۱۳۹۸ بهمن ۲, چهارشنبه

سوء ظن پلیس نروژ در مورد ارتباط احتمالی دو محقق با جمهوری اسلامی



سرویس امنیتی پلیس نروژ خبر داد که دو محقق دانشگاه علوم و فناوری نروژ، در شهر تروندهایم، را تا اطلاع ثانوی از کار برکنار کرده است.


رادیو و تلویزیون دولتی نروژ، ان‌اَرکو، گزارش می‌کند که پلیس در حال بررسی است که آیا این دو پژوهشگر اطلاعاتی را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده‌اند که می‌تواند به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی کمک کند یا خیر.

بنا بر این گزارش، این دو محقق، بدون اطلاع قبلی به مدیریت دانشگاه یا طی مراحل قانونی، دو دانشمند میهمان را از ایران به آزمایشگاه پیشرفته این دانشگاه دعوت کرده‌اند.

بیارنه فوس، معاون پژوهشی دانشگاه تروندهایم به روزنامه دانشگاهی «اونیورسیتت‌ساویسا» گفته است که این محققان به آزمایشگاه پیشرفته‌ای دسترسی داشتند که در آن مواد پیشرفته‌ای چون آلیاژهای فلزی تجزیه و تحلیل می‌شود.

آقای فوس افزود: «این گروه از پژوهشگران، شامل کارکنان دانشگاه و محققان میهمان ایرانی‌ آنها، از یک آزمایشگاه ویژه به نام آزمایشگاه مکانیک نانو، در یک بازه زمانی کوتاه استفاده نسبتاً زیادی کرده‌اند.»

تروند هوگوباکن، مدیر روابط عمومی پلیس نروژ، به تلویزیون دولتی این کشور گفت که اکنون سرویس اطلاعاتی این کشور در حال بررسی احتمال استفاده از این آزمایشگاه برای مقاصد تولید جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی ایران است.

او اما افزود که تحقیقات در این زمینه در مراحل اولیه قرار دارد.

به گفته تروند هوگوباکن، افراد مربوطه متهم به رخنه بدون مجوز به داده‌ها و سامانه رایانه‌ای هستند و احتمال پردامنه شدن این تحقیقات وجود دارد.