۱۳۹۸ بهمن ۲, چهارشنبه

تیغ سرکوب برگردن فعالین زن – فریده ویسی، مژگان کاوسی، سعیده قربانی

یکی از فعالین مدنی به نام فریده ویسی اهل دهگلان که در ۲۴دی ۱۳۹۸، توسط نیروهای اداره اطلاعات شهرستان دهگلان در استان کردستان بازداشت شده بود، به سنندج منتقل شد.
فعال مدنی، فریده ویسی به همراه همسرش سیروس عباسی، در حمله نیروهای اداره اطلاعات به مرکز آموزشی زانست، بازداشت شد.


مژگان کاوسی به دلیل عقایدش ممنوع الخروج شد
در تحولی دیگر، مژگان کاوسی نویسنده و محقق کرد، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامی خود نوشته است، «اوایل دی ماه و حدود ده روز بعد از آزادی با قید وثیقه (۲۸آذر۹۸) طی درخواست مطالعه حضوری پرونده ام در دادگاه انقلاب شهرستان نوشهر به طور ناگهانی و غافلگیر کننده به حکم ممنوع الخروجی ام برخوردم که ماه ها پیش صادر شده بود، اما من از آن بی خبر بودم و هیچ ابلاغ و اطلاعی به شخص بنده صورت نگرفته بود.»

مژگان کاوسی از تاریخ ۲۲شهریور ماه سال ۹۸، ممنوع الخروج شده ولی حکم صادره به وی ابلاغ نشده است. مژگان کاوسی در آذرماه سال ۹۸، در دادگاه نوشهر به ۶۹ماه حبس محکوم گردید.

سعیده قربانی یک زن فعال مدنی به ۳سال حبس محکوم شد
در خبری دیگر سعیده قربانی فعال مدنی و ساکن شهریار، در دادگاه تهران به ۳سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس دادنامه ای که در ۴دی ۹۸، به دست او رسیده است، او را به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به حبس محکوم کردند.  سعیده قربانی در تاریخ ۱۴خرداد ۱۳۹۸، هنگام بازداشت در منزلش در شهریار، توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. مأموران امنیتی که هنگام ورود به خانه اش در تفتیش بسیاری از وسایل شخصی او را ضبط کردند، حتی به وی اجازه ندادند که به همسایه خود جهت مطلع شدن تنها فرزند دخترش از این دستگیری او اطلاع رسانی کند، و او را با چشم بند و دست بند زده به بازداشتگاه منتقل کردند.