۱۳۹۸ دی ۲۶, پنجشنبه

ارتش آمریکا عملیات نظامی علیه داعش را در عراق «از سر می‌گیرد»

سرباز آمریکایی در عکسی از ژانویه ۲۰۱۸ در استان انبار عراق
          سرباز آمریکایی در عکسی از ژانویه ۲۰۱۸ در استان انبار عراق
خبرگزاری اسوشیتدپرس از مقام‌های آمریکایی نقل کرده که ارتش آن کشور عملیات خود علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی را در عراق از سر می‌گیرد، و در حال برنامه‌ریزی لازم برای ازسرگیری آموزش سربازان عراقی‌ست.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش مشابهی منتشر کرده و می‌گوید تصمیم به از سرگیری عملیات، کم‌تر از دو هفته پس از رای پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی گرفته شده‌است.

پارلمان عراق ۱۵ دی، پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی به‌دستور دونالد ترامپ، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان داده شود.

با این حال وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش گفته بود اکثر مقام‌ها و طیف‌های عراقی خواستار ادامه حضور نیروهای ایالات متحده هستند.

آن‌طور که خبرگزاری اسوشیتدپرس در روز ۲۵ دی از یک مقام آمریکایی نقل کرده برخی عملیات مشترک ایالات متحده و نیروهای نظامی و امنیتی عراق مدتی‌ست که از سر گرفته شده، هر چند هنوز به آن میزانی که پیشتر جریان داشت، نرسیده است.

این مقام گفته دو طرف در حال کار بر جزئیات از سرگیری تمرین‌ها و آموزش‌ها هستند، که «احتمالا به زودی دوباره آغاز شود».

مقام‌های طرف گفت‌وگو با اسوشیتدپرس به شرط افشا نشدن نامشان این اطلاعات را ارائه کرده‌اند. چراکه تصمیمات هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده‌است.

تنش‌ها در خود عراق طی هفته‌های گذشته فزونی گرفته‌است؛ از یک سو اعتراضات گسترده در جنوب آن کشور به دولت مرکزی و دخالت‌های خارجی به ویژه دخالت تهران، حمله شبه‌نظامیان متحد ایران به ورودی سفارت آمریکا، کشته‌شدن قاسم سلیمانی و حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در اربیل و انبار، جملگی در چند هفته اخیر رخ داده‌اند.