۱۳۹۸ دی ۲۹, یکشنبه

مقام ایرانی: برنامه‌ای برای ارسال جعبه سیاه به خارج نداریم


   یکمقام سازمان هواپیمای کشوری ایران گفته است جعبه سیاه بوئینگ۷۳۷ درایران       است و«برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم نداریم».


به گزارش ایرنا، حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است جعبه سیاه هم‌اکنون در سازمان هواپیمایی ایران است و سعی می‌کنیم در ایران خوانده شود.

او در عین حال تاکید کرده که «گزینه‌های بعدی ما کشور اوکراین و فرانسه است».

روز جمعه وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره «بازگرداندن پیکر قربانیان اوکراینی و همچنین نقش اوکراین در تحقیقات مشترک، به ویژه در دسترسی به جعبه‌های سیاه» گفت‌وگو کرده بود.
بیشتر در این باره:
وزرای خارجه ۵ کشور مرتبط با پرواز ۷۵۲: ایران مسئولیت کامل را بپذیرد‎


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز روز جمعه ۲۷ دی گفته بود که ایران تخصص تکنیکی لازم برای بازخوانی این جعبه‌های سیاه را ندارد و تنها چند کشور محدود در جهان هستند که از این توانایی برخوردارند».

وی تاکید کرده بود: «الان اجماعی در حال شکل‌گیری است که ایران را به ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه تشویق کنیم.»

شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری اوکراینی و پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی اعتراضاتی را در ایران به دنبال داشت.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، نیز روز شنبه گفت: «یکی از بزرگترین ضربه‌هایی که در داستان هواپیما خوردیم این بود که چند روز مبهم نگه داشتیم.»

وی اضافه کرد: «مردم بعد از آن خیلی عصبانی شدند که چرا چند روز واقعیت را نگفتیم.»

در جریان اعتراض‌های اخیر مردم ایران به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی مقام‌های حکومت ایران درباره سرنگون کردن هواپیمای مسافربری، بیشترین شعارها علیه سپاه پاسداران مطرح شد.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه با «تشکر» از فرماندهان سپاه برای توضیح درباره ماجرای سقوط هواپیما بر پیگیری و تلاش برای پیشگیری این گونه حوادث تاکید کرد. ‎

مجتبی ذوالنور، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، هم روز شنبه گفت که شلیک موشک برای سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی «خطای ناگزیر» بوده است.