۱۳۹۸ بهمن ۲, چهارشنبه

درخواست نتانیاهو از مکرون برای فشار به ایران


رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد این کشور می‌خواهد از تشدید درگیری نظامی در منطقه جلوگیری کند

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد این کشور می‌خواهد از تشدید درگیری نظامی در منطقه جلوگیری کند

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با رئیس جمهور فرانسه خواستار فشار این کشور بر جمهوری اسلامی شد.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه دوم بهمن در دیدار با امانوئل مکرون خواست تا در پی اقدامات جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای و نیز «اقدامات خشونت آمیزش در منطقه، به فشار و تحریم‌ها علیه رژیم ایران بپیوندد».

رئیس جمهور فرانسه نیز پس از این دیدار اعلام کرد که این کشور مصمم است اجازه ندهد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، اما در عین حال می‌خواهد از تشدید درگیری نظامی در منطقه جلوگیری کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز چهارشنبه ۲۵ دی با انتشار بیانیه‌ای بر نیاز به تعریف یک چارچوب درازمدت برای «پیشگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» تأکید کرده بودند.

یک روز پیش از آن این دو کشور به همراه آلمان خبر داده بودند که مکانیسم حل اختلاف را علیه تهران فعال می‌کنند، مکانیسمی که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بشود.

مقام‌های رسمی ایران از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، تهدید کرده‌اند که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، «از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم».

با حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه خبر داد که حسن روحانی پیشتر در نامه‌ای به رهبران اروپا اعلام کرده بود در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، تهران از برجام خارج می‌شود.

وی تصمیم‌گیری درباره واکنش به موضوع ارجاع احتمالی پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل را از اختیارات دولت ایران عنوان کرد.

آن‌ طور که آقای واعظی اعلام کرد، با این حال هنوز در دولت در این زمینه «بحثی که منجر به مصوبه شود» مطرح نشده است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۱۵ دی‌ ماه «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و توضیح داد که در گام پنجم «آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد».

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری، در سالگرد خروج آمریکا از برجام، رسما کاهش «برخی» تعهداتش در «چارچوب این توافق» را در قالب چند «گام» اعلام کرده بود.