۱۳۹۸ بهمن ۳, پنجشنبه

آغاز روند استیضاح ترامپ در سنا ۱۱ میلیون نفر را پای تلویزیون‌ها نشاند


سناتورها قاضی ارشد ایالات متحده، جان رابرتس (در عمق تصویر) را به سنا همراه می‌کنند قاضی رابرتس به‌عنوان ناظر ارشد، روند استیضاح را اداره خواهد کرد.
سناتورها قاضی ارشد ایالات متحده، جان رابرتس (در عمق تصویر) را به سنا همراه می‌کنند قاضی رابرتس به‌عنوان ناظر ارشد، روند استیضاح را اداره خواهد کرد.

یک سرویس ارائه‌دهنده خدمات آماری گزارش داده‌است که آغاز جلسات استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا، ۱۱ میلیون شهروند را پای تلویزیون‌ها نشانده است.

با این حال این رقم از بیننده‌ها کم‌تر از شماری‌ست که نخستین روز جلسه تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان را به تماشا نشستند.

در ۲۳ آبان ماه شماری بالغ بر ۱۳.۸ میلیون نفر در آمریکا بیننده نخستین روز تحقیقات علنی استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده توسط مجلس نمایندگان، بودند.

در آن روز ویلیام تایلور، و جرج کنت، دیپلمات‌های ارشد دولت شهادت دادند.

مرکز آمارگیری «نلسن» می‌گوید شمار بینندگان را بر اساس کسانی که تماشاگر چهار ساعت و نیم برنامه زنده در شش کانال تلویزیونی؛ ای‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، ان‌بی‌سی، ام‌اس‌ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان‌ و فاکس‌نیوز بودند حساب کرده است.

استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در سنای آن کشور، سومین مورد در تاریخ ایالات متحده است.

نخستین استیضاح به اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸ و دومین مورد به بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ باز می‌گردد. هم آقای جانسون و آقای کلینتون رای کافی در سنا کسب کردند و در نهایت کل روند استیضاح به برکناری آن‌ها نیانجامید.

روند تحقیقات استیضاح ترامپ را مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با دمکرات‌ها است، کلید زد. با این حال بر اساس قوانین، برکناری رئیس‌جمهوری به دو سوم آرای سناتورها نیاز خواهد داشت، و در حالی‌که سنا در دست جمهوری‌خواهان است، چنین چیزی تقریبا غیرممکن است.

مجلس نمایندگان، ترامپ را به «سوءاستفاده از قدرت»، و نیز «ایجاد مانع بر سر تحقیقات کنگره» با ممانعت از شهادت مقام‌های دولت و نهادهای دولتی در روند تحقیقات متهم کرده‌است.

این اتهام‌ها در پیوند هستند با مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین، و طرح این خواسته از ولودیمیر زلنسکی که در مورد رقبای سیاسی‌اش به ویژه جو بایدن، تحقیقات صورت گیرد.

دونالد ترامپ تمامی اتهام‌ها را رد کرده و روند کل ماجرا را به «ریاکاری»، «فریب‌» و انتقام‌گیری سیاسی مانند کرده‌است.