۱۳۹۸ بهمن ۲, چهارشنبه

دیدار برهم صالح با ترامپ با موضوع کاهش حضور نیروهای خارجی در عراق

دیدار امروز رؤسای جمهور آمریکا و عراق
دیدار امروز رؤسای جمهور آمریکا و عراق
دفتر رئیس‌جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که برهم صالح رئیس‌جمهور کشور با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد، معروف به مجمع داووس، در سوئیس در مورد کاهش حضور نیروهای خارجی در عراق تبادل نظر کرده‌اند.


در این بیانیه که چهارشنبه منتشر شد آمده است: «در این جلسه، کاهش نیروهای خارجی و اهمیت احترام به خواسته‌های مردم عراق برای حفظ استقلال کشور مورد بحث قرار گرفت.»

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در حملات پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان این کشور رای به خروج همه نیروهای نظامی خارجی از عراق داد.

آقای ترامپ می‌گوید ایالات متحده چندین میلیارد دلار در پایگاه‌های نظامی در عراق هزینه کرده و دولت بغداد اگر خواهان خروج نیروهای آمریکایی است، باید هزینه آن را پرداخت کند، وگرنه با تحریم‌های «بی‌سابقه» مواجه خواهد شد.

هم‌اکنون ۵۲۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در عراق برای مبارزه با تروریسم و داعش حضور دارند و به غیر از آن صدها نیروی ناتو نیز برای آموزش نظامیان عراقی در این کشور هستند. نیروهای آمریکایی و ناتو فعلاً آموزش نظامیان عراقی را متوقف کرده‌اند.