۱۳۹۸ آبان ۱۱, شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه ۱۱‌ آبان ۹۸

                                     گزیده روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه یازدهم آبان، مهم‌ترین مطالب به قیام مردم لبنان و عراق اختصاص یافته است. در کنار آن بحران درونی رژیم بر سر برجام و FATF بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده است. به تحریم‌ها و برخی از سایر بحرانهای رژیم هم پرداخته‌اند.

در روزنامه‌های رژیم آثار قیام مردم عراق که به‌صورت بحران در درون رژیم ریخته است دیده می‌شود. ارگان دولت روحانی به اظهارات موحدی کرمانی در جمعه‌بازار دیروز تهران پاسخ گفته و روزنامهٔ باند چماقداران به بهانه تحولات منطقه به روحانی حمله کرده است:

ایران: نمی‌توانیم با رویکرد و استانداردی دوگانه، مشکلات دولت را صرفاً به ناکارآمدی و بی‌کفایتی دولت و بحران عراق را به‌گونه‌یی دیگر تحلیل کنیم. دست‌کم خود عراقی‌ها مصائب کشورشان را به «نفوذ شیعه‌ انگلیسی» و «فتنه‌انگیزی سفارت آمریکا» ربط نمی‌دهند. قطعاً عناصر خارجی،.. نمی‌توانند بانی اصلی ایجاد ناامنی‌ها و به راه‌انداختن موج تظاهرات مردمی باشند. مردمی که در عرض چند ماه، نزدیک به ۳۰۰کشته و ۱۱هزار مجروح داده‌اند و با این حال باز هم در اوج خشم و نفرت به سوی منطقه‌ سبز پیش می‌روند و ساختمانهای اداری و دولتی را به آتش می‌کشند، دارای اراده و خشمی ویران‌کننده هستند و با چند توئیت عربستان و اسرائیل، از خانه بیرون نمی‌ریزند.

وطن امروز: مهدی محمدی: اکنون آمریکا دوباره به الگوی ۵سال قبل برگشته و بیشتر از هر چیز روی توان تنش‌آفرینی، بی‌ثبات‌سازی و ساختارشکنی نیروهای غربگرا در ایران و منطقه حساب کرده است. تحولات لبنان و عراق را اگر در کنار سخنان عجیب آقای روحانی در ۳هفته گذشته بگذارید، می‌توان نشانه‌هایی از آنچه برای آینده پختوپز کرده‌اند را دید.

روزنامه‌های حکومتی هر چند تلاش کرده‌اند قیام مردم عراق و لبنان را به کشورهای خارجی نسبت بدهند اما ابراز وحشت از تحولات عراق و لبنان و جارو شدن رژیم از این کشورها را نتوانسته‌اند کتمان کنند

سیاست روز: در کنار آنچه این روزها در عراق و لبنان در جریان است که بعضاً به‌عنوان تحولات داخلی این کشورها از آن یاد می‌شود اما بررسی ریشه‌یی این تحولات نکاتی را آشکار می‌سازد که بی‌ارتباط به امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی نمی‌باشد... وضعیت بحرانی لبنان و عراق، می‌تواند فضای تنفسی... ایجاد نماید که قطعاً هدف از این فضای تنفس تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی خواهد بود.

آرمان: علی خرم: تحولات عراق و لبنان سمبل جنگ نیابتی جدید است... موج ضدایرانی که جناح مقابل سعی بر سوار شدن به آن دارد، این است که علت همه دلایل و همه برداشت‌های گفته شده، تقصیر ایران است و اگر نقش و نفوذ ایران از این دو کشور برداشته شود، هر دو کشور عراق و لبنان گلستان می‌شود، به‌سرعت مسیر رشد و توسعه را طی می‌کنند، سردمداران با لیاقت بر سر کار خواهند آمد.

آرمان: حسین رویوران: حمله به مراکز (حشدالشعبی) در عراق تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. اما دشمن همواره در هر فرصتی از ضربه زدن به مقاومت استفاده می‌نماید. شاید نمونه‌های عراق و لبنان نمونه‌های بارزی باشند. این مدل در مدیریت در بحرانها در جهت تضاد با مقاومت را باید بررسی و عناصر بازدارنده آن را برای آینده در این زمینه‌ها ایجاد نماید. مدلی که در عراق کلید زده شد نوعی شورش است... شورش یک خشم اجتماعی در برابر ناکارآمدی‌هاست.

جمهوری اسلامی: هر چه زمان تظاهرات اعتراضی عراق و لبنان طولانی‌تر می‌شود، این واقعیت بیشتر روشن می‌شود که هدف اصلی، ضربه زدن به «جبهه مقاومت» است.

در کشمکش بر سر برجام و fatf در روزنامه‌های حکومتی، تعمیق بحران نظام و بن‌بستش دیده می‌شود:

رسالت: طی سال‌های اخیر (برجام) نه‌تنها باعث حذف تحریم‌های تحمیل شده بر کشورمان نشد بلکه باعث افزایش تحریم‌های بیشتری بر کشور است. گویا هنوز دولت و حامیانش از رؤیای« برجام» به‌عنوان یک ناجی بیدار نشده‌اند.

سیاست روز: نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که اکنون بیش از هر زمان دیگر مسأله برجام به دیگر مفاهیم و مقولات مد نظر ایالات متحده آمریکا گره خورده است، مسائلی مانند توان موشکی جمهوری اسلامی و حضور ایران در منطقه خاورمیانه که سبب شده برجام به یک بن‌بست برسد.

کیهان: در گزارش اندیشکده سلطنتی انگلیس تأکید شد؛ تصویب لوایح FATF از سوی ایران مقدمه رسیدن به برجام۲ است

همدلی: خروج از NPT که در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این نیست که خودش را از دست‌آوردهایی که تاکنون در بحث فناوری داشته خلع‌سلاح کند.

در روزنامه‌های حکومتی،تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا موضوع کشمکش و نمایش بحران درون رژیم است:

جوان: در حقیقت وزارت خزانه‌داری آمریکا تلاش می‌کند با پایان ظرفیت تحریم‌های هسته‌یی و غیرهسته‌یی این بار در حوزه پولشویی ضربات جدی به اقتصاد ایران وارد کند؛ امری که با عدم تصویب قوانین مرتبط با FATF دیگر امیدی به اجرای آن از داخل وجود ندارد.

آرمان: ایران... باید بتواند به‌صورت کاملاً آزادانه با دنیا معامله و تجارت نماید. ایران احتیاج دارد تا استقلال خود را ضمن حضور در عرصه جهانی بازیابد به‌گونه‌یی که بتواند آزادی مبادلات کالا و خدمات و هم‌چنین دستیابی به سیستم‌های بانکی جهانی داشته باشد.
آرمان: بحران معیشت و اقتصاد امروز به صادرات و تحریم گره خورده، مهم‌ترین کاری که باید صورت بگیرد این است که تا بحث مذاکره با قدرتهای بزرگ جدی گرفته نشود و ایران مناسبات خود را با دنیای بین‌الملل حل نکند، طبیعتاً اتفاقی هم در اقتصاد و وضع معیشت مردم نخواهد افتاد... تا این مسأله رخ ندهد، مشکل بتوان مسائل اقتصادی و معیشتی را حل کرد. لذا اگر شورای نگهبان نگاه گذشته را داشته باشد...، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.