۱۳۹۷ اسفند ۱۳, دوشنبه

ادغام بانکهای ورشکسته سپاه پاسداران در بانک سپه و هشدارکارشناسان حکومتی


منابع حکومتی اعلام کردند ادغام بانکهای ورشکسته وابسته به ارگانهای نظامی رژیم طی چهارماه آینده صورت می‌گیرد.
در همین حال برخی کارشناسان رژیم هشدار می‌دهند که ادغام بانکهای ورشکسته در شرایط رکود اقتصادی به معنای چاپ بیشتر اسکناس و تورم بیشتر است و تاوان این وضعیت از جیب مردم پرداخت می‌شود.
به دنبال اعتراضات گسترده غارت‌شدگان و در تلاشی بیهوده برای مهار این بحران، پنج بانک ورشکسته وابسته به سپاه پاسداران، بانکهای انصار، مهر اقتصاد، قوامین، حکمت ایرانیان و کوثر در بانک سپه ادغام شدند.
بانک مرکزی رژیم در اطلاعیه‌ای درباره این ادغام مدعی شد: بر اساس مصوبات سران سه قوه در ارتباط با ادغام بانکها و مؤسسات اعتباری وابست به نیروهای مسلح در بانک سپه،… این ادغام برای ساماندهی بازار پول تدوین شده است.

اما یک کارشناس اقتصادی رژیم گفت: در شرایط رکورد بازار مسکن طبیعتاٌ انبوهی از داراییهای سمی به این بانک ملحق می‌شود. بانک انصار ۳۰ درصد داراییهای خود را به سمت بازار مسکن برده است. یکی از داراییهای سمی همین زمین و مسکن و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن است. بانک سپه که در شرایط رکود نمی‌تواند اینها را نقد کند، اینها همه به دارایی بانک سپه تحمیل می‌شود، یعنی به شکل ناگهانی ما میزان دارایی های سمی بانک سپه را از حد استاندارد دارایی های سمی بسیار بالا می‌بریم. این نگرانی جدی وجود دارد و جدی است که دولت برای جبران زیان این بانکها و جبران طلب سپرده‌گذاران دست به چاپ پول بزند. این اتفاق بسیار تورم زاست و از جیب مردم باید پرداخت شد. باید توجه کنیم که در شرایط تنش‌زای کنونی التهابات بیشتر ریسک را بالاتر می‌برد.
در حالی که همتی، رئیس کل بانک مرکزی رژیم اعلام کرده، ادغام این بانکها طی چهارماه آینده صورت می‌گیرد، یک رسانه حکومتی نوشت: برنامه دولت برای ادغام بانکها و مؤسسات مالی وابسته به نهادهای نظامی در جهت اجرای خواسته‌های اف.ای.تی.اف است.