۱۳۹۸ فروردین ۵, دوشنبه

سیل تنها به بخش کشاورزی مازندران بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت زده‌ است


محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، گفت سیل اخیر تنها در استان مازندران، بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومان، فقط به بخش کشاورزی در این استان ضرر زده است.

خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه چهارم فروردین به نقل از وزیر کشاورزی نوشت: «بخش زراعی استان مازندران، ۱۰۷ میلیارد تومان، باغبانی ۲۶۶ میلیارد تومان، دام و طیور و آبزیان ۶۷ میلیارد تومان و آب و خاک و امور زیربنایی ۱۱۵ میلیارد تومان خسارت متحمل شده‌اند.»

جاری شدن سیل در استان‌های گلستان، مازندران و نیز خراسان شمالی، در روزهای نخست سال جاری علاوه بر خسارت‌های سنگین مادی، تا کنون جان ۹ تن از شهروندان این استان‌ها را نیز گرفته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی: در حال حاضر امکان ثبت جهانی طاق بستان وجود ندارد
۰۶:۴۹
علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت در حال حاضر امکان این که مجموعه طاق بستان به ثبت جهانی یونسکو برسد وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه چهارم فروردین، به نقل از این مقام دولتی در ایران نوشت: «تا زمانی که آزادسازی حریم طاق بستان به اتمام نرسد؛ نمی‌توان آن در اولویت ثبت جهانی قرار داد.»

مجموعه طاق‌بستان در استان کرمانشاه از آثار به جا مانده از دوره ساسانیان است. این مجموعه تاریخی در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

قرار گرفتن در فهرست جهانی یونسکو به این معنا است که سایر کشورها نیز در حفظ و نگهداری از بنا یا مجموعه‌ای فرهنگی-تاریخی به عنوان یک میراث جهانی و مشترک مسئولیت دارند. ۲۳ مجموعه تاریخی-فرهنگی در ایران، از جمله تخت‌جمشید و چغازنبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

لغو مرخصی تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت با توجه به گزارش‌های هواشناسی و پیش‌بینی جاری شدن سیل در این استان، مرخصی‌ تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان لغو شده است.

خبرگزاری تسنیم روز یکشنبه چهارم فروردین به نقل از استاندار چهارمحال و بختیاری نوشت: « شهروندان باید خبرهای جامع و صحیح را از رییس مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها دریافت کنند و در مواقع بحران مسئولان حق هیچ مصاحبه‌ای ندارند.»

پیش‌تر نیز اعلام شده بود که به منظور مدیرت مناسب‌تر بحران سیل کنونی در کشور، مرخصی تمامی مدیران دستگاه‌هایی اجرایی در استان‌های لرستان و کرمانشاه لغو شده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو ایران روز یکشنبه نسبت به جاری شدن سیل در ۱۰ استان، ظرف روزهای آینده، هشدار داده است.

چگونگی مدیریت بحران در حوادث طبیعی، از جمله سیل اخیر در استان‌های شمالی کشور، همواره با انتقادهای تند فعالان مدنی، رسانه‌ها و حتی برخی از مقام‌های رسمی در ایران همراه بوده است.