۱۳۹۷ اسفند ۱۰, جمعه

تاثیرات استعفای ظریف بر بحران درون حکومت آخوندی


۱۵ تن از اعضای مجلس ‍آخوندی، جواد ظریف را به خاطر همزمانی استعفایش با دیدار خامنه‌ای و دیکتاتور سوریه احضار کردند.

در این احضاریه خطاب به ظریف آمده است: حداقل تدبیر و توجه به منافع ملی اقتضاء می کرد اینگونه دستاورد مربوط به دیدار بشار اسد با خامنه‌ای و روحانی را تحت الشعاع حاشیه سازی مربوط به استعفا قرار نمی دادی.

در همین حال یک عضو مجلس رژیم در جلسه روز چهارشنبه درباره نتایج استعفای ظریف گفت: در این شرایطی که ما نیاز به آرامش و ثبات و حوصله داریم متأسفانه حرکتهایی بگوش میرسد و بحثهایی مطرح میشه از قبیل استعفای وزر و اینها که این به‌هیچ‌وجه در این شرایط حاد حساس بینالمللی به نفع کشور مان نیست و باید یک فکری برای این داستان انجام بشود...
استعفای ظریف و سپس برگشت دوباره او به سر کار، تلاطمی که در رژیم بحران زده آخوندی ایجاد کرد، بیش از هر چیز ضعف و درماندگی رژیم ولایت فقیه را در باتلاق بحرانها به نمایش گذاشت.
در روز ۶ اسفند قرار بود که جواد ظریف (برای جلسه حقوق بشر) به ژنو مسافرت کند، که صبح دوشنبه کنسل کرد و بعد در ساعت ۱۱ شب به‌وقت ‌تهران در اینستاگرامش کناره‌گیری خودش را از وزارت خارجه اعلام نمود.
 بدنبال این اقدام، رسانه های باند خامنه به فغان آمدند که این حرکت ظریف خبرهای مربوط به سفر بشار اسد به تهران را به حاشیه برد و میز ولی فقیه ارتجاع برای بهره برداری از این سفر و قدرتنمایی در مقابل اجلاس ورشو و کنفرانس سران در شرم‌الشیخ و انزوای گسترده منطقه ای و بین المللی رژیم را بهم زد.
یک رسانه وابسته به باند خامنه ای نوشت: وزیر خارجه مستعفی از این اقدام خود چه هدفی را دنبال می‌کند که حتی مصالح حکومت را هم در نظر نگرفت و در چنین روزی استعفای خود را آشکار کرد؟ او به هر دلیل و بهانه‌ای که استعفا کرده است، توجیه‌پذیر نیست.
با وجود همه اشتباهات محاسباتی که آقای ظریف در طول ۵ سال وزارت خود مرتکب شده بود، اما انتظار نمی‌رفت چنین رفتاری از او سر بزند و همان روز حضور رئیس‌جمهور سوریه در تهران، استعفا دهد. آیا نمی‌توانست فردای سفر دست به کار شود؟.

یک مهره وزارت اطلاعات به نام عبدالله شهبازی در پیامی نوشت: آیا با این اقدام ظریف، و ایجاد ناگهانی بدترین فضای ممکن ازنظر دیپلماسی منطقه‌ای نظام، درست در روزی که نظام باید با سفر بشار اسد پیروزی منطقه‌ای خود را به نمایش می‌گذاشت، خامنه ای با مختصاتی که از رفتار سیاسی ایشان می‌شناسیم، اجازه بازگشت او را به مقام پیشین خواهد داد؟.

اما واضح تر از همه یک دیپلمات سابق رژیم با اشاره به حرف ظریف که گفته بود استعفایش تلنگری به وزارت خارجه نظام بود، نوشت: تلنگر ظریف برای حفظ جایگاه وزارت خارجه در نظام تصمیم سازی، در معنا «تلنگر محترمانه» به رهبر بود.
مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت در گفتگو با روزنامه البیان مصر درباره استعفای ظریف تاکید کرد: در پنج و نیم سال گذشته ظریف تلاش کرد که ”لباس اعتدال و مدراسیون“ به فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران بپوشاند و برای تجارت با این رژیم و افزایش جنگ و تروریسم زمینه سازی کند. ماجرای استعفای ظریف دال بر اوجگیری بحران و جنگ قدرت در داخل رژیم بوده و بر(شکست) و بن بست بین المللی آن اشاره دارد.

کیهان خامنه ای، درباره بحران استعفای جواد ظریف نوشت: ظریف برگشت اما هزینهها ماند در حقیقت اقدام غیرمتعارف و عجولانه ظریف خسارتهایی را در پی داشت. متاسفانه اقدام غیرمتعارف و عجولانه ظریف سفر بسیارمهم بشار اسد را تحت الشعاع قرار داد…
ارگان ولی فقیه ارتجاع به نحو مضحکی تلاش کرده بحرانهای راس نظام به ویزه برسر شکست برجام و بن بست اف ای تی اف را ناهماهنگی درکابینه روحانی قلمداد کند و در این رابطه می نویسد: ناهماهنگی منحصر به قضیه استعفای ظریف نیست مدتهاست که خبر ناهماهنگی میان روحانی با برخی وزرا یا میان خود اعضای کابینه شنیده میشود. برای مثال شایعه استعفای جهانگیری و گلایه او از اختیار نداشتن حتی برای انتخاب منشی و…بخش مهمی از مشکلات اقتصادی ناشی از همین وضعیت نابسامان درون کابینه است.