۱۳۹۷ اسفند ۱۸, شنبه

رویکرد خفیف و ذلت‌بار دولت روحانی با اتحادیه اروپا!

رویکرد خفیف و ذلت‌بار دولت روحانی با اتحادیه اروپا!
به‌رغم اذعان رسانه‌های حکومتی به شکست سفر عراقچی به اروپا و شرکت در کمیسیون مشترک برجام، به‌منظور آویختن به برجام اروپایی برای شل کردن حلقهٔ تحریم‌ها از طریق اینس‌تکس، تلویزیون رژیم۱۷اسفند ۹۷خبر از تداوم دخیل بستن به اروپا داد: «معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه هم در سفر به رم با معاون وزیر خارجه ایتالیا دیدار کرد. انصاری و دی استفانو در این دیدار ایجاد مکانیسم مالی اینس‌تکس را بررسی کردند».

 اینس‌تکس مشکل گشا است یا خیر
مذاکره معاون وزارت‌خارجه دولت روحانی با ایتالیا در رابطه با سازوکار اروپایی، در حالی است که عراقچی در پایان اجلاس وین گفت: «هنوز نمی‌داند سازوکار مالی اروپا برای تبادل پول با ایران موسوم به «اینس‌تکس» چگونه می‌تواند کار کند و مشکل‌گشا باشد». (روزنامه جوان ۱۶اسفند ۹۷)

روزنامهٔ وطن امروز از باند خامنه‌ای زیر عنوان «سرکاری!» نوشت: «اروپایی‌ها اما در عمل تعهدات برجامی خود را تعلیق کرده‌اند و آنچه حاضر به انجام آن هستند فروش دارو و غذا به ایران است. ۳کشور اروپایی حاضر در برجام نه‌تنها تعهدات خود در برجام را اجرا نمی‌کنند، بلکه همین پیشنهاد توهین‌آمیز نفت در برابر غذا را نیز به‌صورت مبهم ارائه کرده‌اند. به‌طوری که حالا عباس عراقچی، معاون ظریف می‌گوید هنوز نمی‌داند این سازوکار چگونه کار می‌کند و این‌که آیا می‌تواند مشکل‌گشا باشد یا خیر؟». (وطن امروز ۱۶اسفند ۹۷)
شرایط اتحایه اروپا در بیانیه اخیر
روزنامه کیهان در زمینه بیانیه اتحادیه اروپا در رابطه با برجام و تأکیدات اتحادیه اروپا مبنی براین که حاکمیت آخوندی باید به مفاد برجام پایبند باشد نوشت: «اتحادیه اروپا ضمن استقبال از ادامه اجرای برجام [توسط ایران] بار دیگر ضرورت پایبندی دقیق تهران به تمامی تعهدات هسته‌یی خود، از جمله رعایت سقف ۱۳۰ متر یک تن آب سنگین و همکاری کامل و به موقع با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی را مورد تأکید قرار می‌دهد».

این رسانه باند خامنه‌ای ضمن حمله به باند روحانی افزوده است: «انفعال دستگاه دیپلماسی کار را به جایی رسانده است که اروپا ایران را در موضوع حقوق‌بشر مورد تحریم قرار داده و همزمان با وعده‌های برجامی در خصوص راه‌اندازی کانال مالی، تحریم‌های حقوق‌بشری علیه ایران را تمدید می‌کند!».(کیهان ۱۶اسفند ۹۷)
تغییر رویکرد اروپا
در زمینه فشار اتحادیه اروپا به رژیم و تغییر رویکرد آن سایت دیپلماسی ایرانی هم‌سو با دولت روحانی نوشت: «اروپا به‌رغم مقاومت در برابر اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اخیراً شروع به تغییر رویکرد خود در برابر خواسته‌های ایالات متحده کرده است. آلمان، بریتانیا و فرانسه و همچنین اتحادیه اروپا در ۶ماه گذشته فشارها را علیه ایران افزایش داده‌اند و در عین‌حال سعی دارند این کشور را در برجام نگه دارند».

این سایت حکومتی افزوده است «این کشورها در راه‌اندازی اینس‌تکس ۲شرط اساسی را ظاهراً برای خوشنودی ایالات متحده، تعیین کردند: اولی درخواست از ایران برای آغاز گفت و گوهای رسمی درباره برنامه موشک‌های بالستیک است. دومی درخواست از ایران برای تعهد به قوانین گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) است». (دیپلماسی ایرانی ۱۶اسفند۹۷)
سیاست«سرکاری»
آنچه که از اظهارات بسیاری از مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای و رسانه‌ها و مهره‌هایی از باند روحانی در زمینه رفتار عملی اتحادیه اروپا با حاکمیت آخوندی بر می‌آید، اتحادیه اروپا عملاً آنرا معطل و چشم انتظار سازوکار اینس‌تکس کرده است، سیاستی که روزنامه سیاست روز از باند خامنه‌ای آنرا «سرکاری» می‌نامد.

اتحادیه اروپا همزمان فشار بر رژیم را افزایش داده تا جایی که آن رسانه هم‌سو با دولت روحانی(دیپلماسی ایرانی) سیاست اتحادیه اروپا در رابطه با نظام آخوندی را « تغییر رویکرد» اروپا در برابر«خواسته‌های ایالات متحده» می‌داند.
منت کشی دولت روحانی
با وجود تغییر رویکرد عملی اتحادیه اروپا، مقامات وزارت‌خارجه دولت آخوند حسن روحانی در پی ملاقات و گفتگو با مقامات مختلف کشورهای اروپایی و منت کشی از آنها هستند تا سازوکار«نسیه» اتحادیه اروپا عملی شود. و باند مقابل و مجمع تشخیص مصلحت نظام را تحت فشار قرار داده تا لوایح مربوط به FATF را تصویب کند.
وظایف افسران و سربازان سیاسی!
روزنامه‌ ایران ارگان دولت در مطلبی با عنوان «وظایف فرمانده جنگ اقتصادی» نوشت: «فرمانده جنگ اقتصادی روحانی است» و «افسرهای این جنگ هم در دو بخش سیاسی و اقتصادی هستند، یکی از مواردی که افسران و سربازان سیاسی باید انجام دهند، تصویب قوانین مربوط به FATF است. حال اگر این لوایح تصویب نشود، عملاً افسران پشت فرمانده خود را خالی کرده‌اند».(ایران ۱۶اسفند ۹۷)

با وجود این تلاش و تقلای دولت روحانی برای اجرایی شدن سازوکار اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا از رژیم خواسته‌هایی دارد که روزنامه سیاست روز رژیم آنرا «دستوری» و« طلبکارانه« می‌داند.

این روزنامه باند خامنه‌ای با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا در پایان دیدار عراقچی با هیأتی از اتحادیه اروپا به ریاست هلگا اشمید، نوشته است: «اتحادیه اروپا با لحنی طلبکارانه به ایران دستور داده است که باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را ادامه دهد!».(سیاست روز ۱۶اسفند ۹۷)

و در ادامه ضمن اشاره به مشکلات و مصایب حاکمیت در زمینه برجام و سازوکار اروپایی می‌نویسد: «تروئیکای اروپایی به‌دنبال آن است تا از طریق اتلاف وقت و معطل نگه‌داشتن ایران پای برجام، با سیاست ترامپ برای افزایش فشارهای تحریم بر ایران همراهی کند. کارشناسان می‌گویند با این سیاست اروپا، عملاً هیچ امیدی نباید به این کشورها داشت و از هم‌اکنون شمارشگر اعلان مرگ برجام به‌کار افتاده است».

دخیل بستن به اروپا و مذاکرات مستمر مقامات وزارت‌خارجه رژیم با کشورهای اروپایی به‌دلیل تنگنای تحریم‌های آمریکا و خواسته‌های جدید اتحادیه اروپا است که تنگنای موقعیت رژیم را تشدید کرده و به بحران‌ درونیش دامن زد.