۱۳۹۶ مهر ۱۰, دوشنبه

جان بولتون ـ باید از توافق اتمی بیرون کشید


تلویزیون فاکس نیوز ۸/۷/۹۶ : « مجری : به موضوع ایران می پردازیم که یک سوال موجودیتی است تا این که سیاسی باشد اگر توافق ایران اینقدر بد است چرا برخی افراد دردولت ترامپ متقاعدند که باید آنرا حفظ کرد؟ جان بولتون:‌زیرا من فکر می کنم بسیاری از این افراد به بوروکرات های کارکشته که این توافق را طی ۲سال مذاکره نموده و اداره کردند گوش می دهند،




که می گویند اگر بیرون بکشیم فاجعه آمیز خواهد بود برای همین بدنبال راه هایی می باشند که تردید ایجاد کرده و توافق را زنده نگاه دارند و امیدوار باشند که ترامپ کنار برود این خلاصه آن است بنابر این آنها بدنبال این هستند تا تایید نکنند که این توافق تحت قطعنامه کورکر کاردین به نفع امنیت ملی ما نیست ولی در توافق بمانند که فکر می کنم این مسخره است. اگر ( قطعنامه) کورکر کاردین وجود نداشت رئیس جمهور باید به این توافق یا هر توافق بین المللی آمریکا که نگاه می کند این سوالی اساسی را مطرح کند که آیا این توافق به نفع ماست؟ شما هم اینک آنچه دونالد ترامپ در مورد آن فکر می کند راپخش کردید اوفکر می کند این توافق مایه شرمساری است وقتی شما در این چنین وضعیتی قرار می گیرید فکر میکنم باید صریح و قاطع بوده و از آن بیرون بکشید.
س :مشکل البته این است که آنها یکصد میلیارد دلار یا بیش از آنرا دریافت کرده اند و بطور دیوانه واری با اروپا معامله می کنند اروپاییان حتی اگر ما آنرامتوقف کنیم آنها این کار را نخواهند کرد.
بولتون : بولتون - خوب، من با این حرف موافق نیستم. این درست است که این توافق اشباع از فواید برای ایران است و فاقد مسئولیتهای ایران می باشد که دلیلی بر وحشتناک بودن این توافق است، اما اگر آمریکا بیرون بکشد و تحریمها را باز اعمال کند، قوه مجریه به نوبه خود می تواند آنها را اعمال کند این امر یک واقعیت جدید خلق خواهد شد بعد فکر می کنم می توان به اروپاییان مراجعه کردو گفت می خواهید با چه کسی معامله کنید با این کشور حامی تروریسم که هنوز بدنبال تسلیحات اتمی است و شاید با کره شمالی مرتبط باشد یا می خواهید باما معامله کنید. س : می دانیم که با تلخی بسیار معامله خواهند کرد ما آنها را می شناسیم».