۱۳۹۶ مهر ۲۵, سه‌شنبه

مصاحبه فاکس نيوز با سناتور جو ليبرمن حول استراتژي جديد ترامپ در رابطه با ايران


تلويزيون فاکس نيوز ۲۳/۷/۹۶ : « سناتور سابق جو ليبرمن و مدير يوآني همواره عليه اين توافق بوده که الان به ما پيوسته است.  س - چطور مي توان با حفره هاي برجام برخورد کرد از جمله اينکه ما حتي نمي توانيم از سايتهاي نظامي آنها را ببينيم که چکار مي کنند.


ليبرمن - من کاملا با تصميم پرزيدنت موافق هستم و اين نشان داد که اين انتخابات عواقبي دارد.. اين توافق همانطور که پرزيدنت گفته براي امنيت آمريکا يک توافق نامطلوب است و مي توانست فرداي اعلام اين تصميم از برجام بيرون بکشد. او به متحدان و کنگره گفت اگر اين برجام را اصلاح نکنيد ما از آن بيرون مي کشيم. اينکه اين اصلاحات مشکل است بله مشکل است.اما آنچه بايد انجام شود چندان هم سخت نيست اول اينکه از ايران خواسته شود که دست به توسعه سلاح اتمي نزند که اين هم کل هدف تحريمها بوده است. اين توافق تنها يک توقف يا يک ترمز است اما بعد از 10 سال به ايران اجازه مي دهد که سلاح اتمي بسازد. . اما وقتي شما نمي توانيد هر وقت خواستيد در هر کجا بخواهيد بازرسي کنيد ديگر چطور مي توانيد به اين رژيم اعتماد کنيد. آنها ممکن است تقلب کنند و رژيم ايران سابقه بدي به اين لحاظ دارد.
س - آيا شما معتقديد ايران و کره شمالي در زمينه برنامه اتمي با هم کار مي کنند؟
ليبرمن - .. مشکل اين نيست که آيا آنها مشغول کار با همديگر هستند بلکه مساله اين است که چه اندازه با هم کار مي کنند. ما مي دانيم که رهبران ارشد برنامه اتمي ايران زماني که کره شمالي تست اتمي مي کرد در کره شمالي بوده اند. ما مي دانيم که طراحي موشکهاي بين قاره يي بالستيک کره شمالي انعکاسي از موشکهاي قاره پيمايي بوده که ايران پرتاب کرده است. بنابراين اين همکاري وجود دارد. ايران برنامه اتمي خود را به کره شمالي هم داده درحاليکه در همين زمان تظاهر مي کند از برجام متابعت کرده است. وقتي پرزيدنت سابق بوش سه کشور را محور شر خواند خيلي ها مي خنديدند اما امروز بر همگان روشن است که کره شمالي ايران در اين محور قرار دارد و آمريکا را هدف قرار مي دهد.
س - اکنون استيون منوچين کاري روي دستش هست مبني بر اينکه در رابطه با سپاه پاسداران چه بايد بکند. اين چقدر مهم است که تحريمهايي عليه سپاه اعمال شود؟ به ما بگوييد اينها چه کساني هستند و چه کارهايي را در ايران در دست دارند؟
ليبرمن - اين يکي از کارهاي مهم است که پرزيدنت ترامپ روز جمعه انجام داد. برخي ممکن است بگويند او مي توانست به کنگره بگويد اما خير او اين را سياست رسمي آمريکا اعلام کرد که برجام را يا اصلاح کنيد يا من بيرون مي کشم و او بعنوان فرمانده کل قوا طبق قانون اساسي اين اختيار را دارد. زيرا برجام حتي يک توافق هم نيست و يک پيماني هم نبوده که سنا تصويب کرده باشد. بلکه يکي از وعده هاي همزمان ديپلوماتيک بوده که گرفته شده است. اما سپاه پاسداران يا آي.آر.جي.سي در ابتدا بعنوان يک ارتش خصوصي ايجاد شد زيرا که به ارتش در ايران اعتمادي نبود. سپس سپاه به يک قدرت عظيم تبديل شد که دهها هزار نيرو در سوريه دارد که مردم سوريه را مي کشد و در يمن و عراق مردم را مي کشد و همچنين در اقتصاد ايران نيروي مسلط است. بنابراين اگر وزيرخزانه داري ما بتواند سپاه را تحريم کند اينکار ايرانيها را بلحاظ اقتصادي ضربه مي زند و مي تواند بسياري از کمپانيها را از رفتن به ايران منصرف کند زيرا ريسک انجام چنين کاري بسيار بالاتر است.
س - در ضمن من يک نکته اضافه کنم که برايم جالب بود که نتانياهو نخست وزير اسراييل گفت فرانسه نسبت به بازبيني کل برجام علاقه نشان داده است.ما بايد 5 کشور ديگر را نيز در اين (توافق برجام) مورد بررسي و نظر قرار دهيم. اما تاکنون فقط فرانسه اظهار علاقه به يک بررسي مجدد کرده است. آقاي سناتور از ديدن شما خوشحال هستم