۱۳۹۶ مهر ۳۰, یکشنبه

گینگریچ: تغییر در ایران طی10 سال


روزنامه الشرق الاوسط- لندن ۲۹/۷/۹۶ : « نیوت گینگیرچ رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریكا احتمال می دهد كه آنچه را كه ”رژیم دیكتاتوری“ در ایران توصیف می كند طی دهسال از طریق اجرای استراتژی رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ و فشار علیه تهران بعلاوه همكاری با اپوزیسیون ایران محقق شود . وی گفت این تغییر ممكن است از داخل و به همان شیوه ای كه آمریكا موفق شد رژیم سابق شوروی را سرنگون كند، حاصل شود .

گینگیریچ كه از ستون های راست آمریكا است در سمیناری كه اپوزیسیون ایران ظهر جمعه در باشگاه مطبوعات ملی در واشنگتن برگزار كرد گفت كه استراتژی رئیس جمهور ترامپ در رابطه با ایران بیش از آنكه مربوط به توافق هسته ای باشد مربوط به ”حكومت دیكتاتوری“ ایران و شعار ”مرگ بر آمریكای“ پارلمان ایران و همچنین عملیات تروریستی خارجی است كه سپاه پاسداران ایران انجام می دهد ، وی در ادامه گفت موضع حكومت آمریكا ”بر رفتار بد دیكتاتوری ایران در طولانی مدت تاكید می كند و تا زمانیكه این دیكتاتوری ادامه داشته باشد و جریان پول به سپاه پاسداران ایران ادامه داشته باشد تهدیدها علیه منابع امنیت ملی آمریكا بیشتر خواهد شد“. گینگیریچ افزود ترامپ درك می كند كه موضع در برابر ایران شبیه است به موضع در برابر كره شمالی در سال 1994 كه كره شمالی 23سال در حال مذاكره و مانورهای دیپلوماتیك بود تا این كه توانست برنامه اتمیش را تكمیل كند. وی گفت: ”چگونه میتوان گفت كه براساس توافق اتمی ایران، ایران بعد از 8سال كه این توافق به او اجازه میدهد در برخی زمینههای برنامه اتمی پیشروی كند، كم خطرتر خواهد بود. در حالیكه بهتر آن است كه برای تضمین این كه ایران مطلقاً به سلاح اتمی دست پیدا نكند، تلاش صورت گیرد.
گینگریچ در رابطه با اختلافات با شركای اروپایی، گفت كه باید اروپاییها و چینیها و روسها با دولت آمریكا توافق كنند و ”اگر خواستار حفظ توافق هستند، باید برای تغییر برخی مادههای آن تلاش كنند“. وی گفت: ”اگر راهی برای ازسرگیری گفتگو نباشد، توافق حفظ نخواهد شد“. وی دولت رئیس جمهور سابق باراك اوباما را به عدم توجه به خواستههای جوانان ایرانی در سالهای 2088 و 2009 متهم كرد و گفت كه این (بیعملی) به خاطر تمایلش برای حفظ گفتگوها با تهران با هدف امضای توافق اتمی بود. وی خاطر نشان كرد كه دولت اوباما میخواست كه ایران خلاء در منطقه را پر كند.
گینگریچ ایدههای برخی نخبگان آمریكا در رابطه با تمركز بر میانهروها در ایران را مورد تمسخر قرار داد و خاطر نشان كرد كه جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بعد از این كه آمریكا مجازاتها بر سپاه پاسداران انقلاب را به اتهام تروریسم اعلام كرد، در توئیترش گفت كه ”همه ما سپاه پاسداران انقلاب ایران“ هستیم. گینگریچ بر عدم اعتماد به وجود ”شخصیتهای میانهرو در رژیم دیكتاتوری ایران برای تغییر رفتار ایران“ مورد تأكید قرار داد. وی گفت كه نخبگان آمریكا نسبت به چگونگی تعامل با ایران و كره شمالی نگران هستند و به این خاطر به دروغ و سرپوش گذاشتن بر حقایق روی میآورند، برای اینكه اگر آنها حقیقت را بگویند باید عملكردشان را نیز براساس آن تنظیم كنند و راه حل سادهتر برای آنها این است كه مستمراً دروغ بگویند كه در ایران میانهروها هستند و این كه تغییر رفتار زیانآور آنها امكانپذیر است.
وی بر ضرورت تغییر رژیم در ایران تاكید كرد و گفت: ما در مورد تغییر از داخل صحبت میكنیم. او خاطر نشان نمود كه ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی را بمباران نكرد اما در عملكرد و برداشتن گامهای متعدد شامل عملیات اطلاعاتی و جنگ ستارگان در فضا و دنبال كردن نیروهای شوروی در افغانستان هوشیار بودیم چرا كه خرج زیادی برای آنها داشت و اقتصاد شوروی را تضعیف نمود و منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. وی خواستار هماهنگی بیشتر و كار بین دولت آمریكا با شورای ملی اپوزیسیون ایران شد وگفت: ما باید عملیات اطلاعاتی خود و تقویت اعضای اپوزیسیون ایران را افزایش دهیم و به مردم ایران نشان بدهیم كه برای محقق كردن عدالت تلاش میكنیم. طبعا این امر به موازات اقدامات اقتصادی قویتر علیه سپاه پاسداران ایران و محدود كردن روابط ایران با كره شمالی و نابودی كارخانه‌ایست كه ایرانیها تلاش میكند در جنوب لبنان برای ساخت موشكهای دوربرد ایجاد كنند