۱۳۹۶ مهر ۳۰, یکشنبه

بازی شطرنج با ایران در كردستان عراق شروع میشود


سایت بریت بارت ۲۶/۷/۹۶ : « -بقلم جیمز زوم والت- همان موقع که رئیس جمهور باراک اوباما پست اش را ترک می کرد، او اطمینان داد که او یک جهان بسیار امن به ودیعه خواهد گذاشت. او دروغ گفت.
برای هشت سال، او سیاست خارجی بی عملی مماشات گرایانه را در آغوش گرفت، که تنها به جری شدن دشمنان ما در بالا بردن تهدیدات امنیت ملی منجر شد.





تاکنون، دونالد ترامپ دورانریاست جمهوری خود را برای به چالش کشیدن این تهدیدات اختصاص داده است. در حالی که کشورهایی نظیر کره شمالی، ایران و روسیه قدرت نمایی میکنند، تا وفاداری ترامپ را نسبت به جناح طرفدار-آمریکا بیآزمایند - کردها عراق – چند وقت پیش در خاورمیانه به جلو و مرکز این منطقه حرکت کردند و ایالات متحده را در یک معضل قرار دادند..
درست قبل از رأی گیری، ایالات متحده آمریکا با تلاشی ناموفق به دولت محلی کردستان فشار آورد تا رفراندوم را لغو نماید. ایالات متحده بر اساس این استدلال که "از تلاش برای شکست دادن (دولت اسلامی) و ثبات مناطق آزاد شده منحرف خواهیم شد" آنرا رد نمود..
با وجود خیانت ما به کردهای در سال ۱۹۹۱، زمانی که نیروهای ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند و ترکیه به ما اجازه دسترسی به این امر را نداد، کردها به کمک ما آمدند – که اینبار موفقیت آمیز بود- و صدام از قدرت کنار زده شد.
در آن زمان که داعش شروع به ایجاد یک جا پا در خاورمیانه نمود، کردها بیشتر از سایر نیروهای رزمی در جلوگیری از پیشرفت آنها موفق بودند. کردها در سوریه به سرعت متحد ما در مبارزه با داعش شدند. در سال ۲۰۱۴، آنها به حمله هوایی آمریکا چشم دوخته بودند. در سال ۲۰۱۶، کماندوهای ایالات متحده نیروهای کرد را در عملیات ضد داعش همراهی کردند..
پس از رفراندوم كردها، بغداد، تا ۱۵ ماه اكتبر برای عقب نشینی آنها به سمت مواضعی که در قرارداد سال ۲۰۱۴ هر دو طرف قبول کرده بودند برگردند، مهلت داده بود . وقتی کردها با این کار موافقت نکردند، نیروهای عراقی مجهز به تجهیزات آمریکایی، قبل از ورود به شهر، هیچ وقتی را در پیشرفت در مناطق مختلف نزدیک کرکوک از دست ندادند. عراقی ها از طریق شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران حمایت می شدند. که شامل نیروهای حشد الشعبی بود – چتر سازمانی برای ۴۰ نیروهای شبه نظامی عراقی شیعی که در ابتدا با کمک ایران برای مبارزه با داعش تاسیس شده بود..
ما خیلی خوب می دانیم که وحشیگری نیروی نظامی مشترک عراق و ایران چه می تواند بکند. ما شاهد بودیم که چندین بار در داخل عراق چطور به نمایش گذاشته شد، پس از اینکه ایالات متحده از عراق بیرون کشید و اختیارات دولت منتخب دموکراتیک آنزمان را به حال خود گذاشت. در همکاری با ایران، عراق به اعضای غیر مسلح یک گروه مخالف ایرانی - سازمان مجاهدین خلق ایران () – که در وضعیت بلاتکلیفی بین المللی گیر کرده بودند و در اردوگاهی که از آنجا نمی توانستند خارج شود،حمله نمود. قبل از اینکه این گروه بتواند به خارج از عراق نقل مکان نماید، ده ها تن از آنان در یورش نیروهای مشترک [عراقی-ایرانی] کشته شدند.
در حالی که ایالات متحده، به عنوان نیروی مهاجم در عراق که از همان ابتدا اردوگاه مجاهدین را تسخیر کرد، یک مسئولیت قانونی برای خود داشت که آنها را از هرگونه خطر حفاظت نماید، بارها و بارها تحت رهبری اوباما در این امر ناکام ماند.
مسئولیتی قانونی از سوی ایالات متحده برای کمک به کردها که زیر ضرب شیعه های عراق و ایران قرار داشتند وجود ندارد. و اگر ما نباید بر اساس تلاش ترامپ برای متوقف کردن همه پرسی عمل کنیم، آنها نباید احساس خیانت به کردها را در سر داشته باشند، زیرا هرگز نبایست توقع کمک آمریکا می بودند ».