۱۳۹۵ اسفند ۱۳, جمعه

پلاسكو پس از چهل روز: بازماندگان هنوز سرگردانن

سايت راديو زمانه ۱۱/۱۲/۹۵ : « روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند مراسم چهلم قربانيان آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو برگزار شد. خانواده‌هاي قربانيان آتش‌سوزي پلاسكو در اين روز به رسانه‌ها گفتند هنوز مستمري آنان پرداخت نشده و با حمايت مالي بستگانشان روزگار مي‌گذرانند.


كسبه ساختمان پلاسكو هم گفته‌‌اند محلي در پاساژ نور در اختيارشان گذاشته شده اما از كمك مالي وعده شده خبري نيست و ۲۰ روز مانده به عيد هيچكدام از مغازه‌ها آماده نشده است. خانواده‌هاي داغدار بدون حمايت مالي-گزارش‌هاي منتشر شده از گفت‌و‌گو با خانواده ۱۶ آتش‌نشان قرباني و نگهباناني كه جانشان را از دست داده‌اند و همچنين كسبه ساختمان حاكي از اين‌اند كه همدردي و توجه مردم بار غم خانواده‌هاي داغدار را كاسته است. خانواده‌هاي آتش‌نشانان گفته‌اند كه هنوز ديه و مستمري آن‌ها پرداخت نشده است. خانواده ساير قربانيان خود را تنها و بي‌پناه مي‌بينند. مشكلات تامين هزينه‌هاي زندگي بر درد ناشي از مرگ عزيزشان افزوده شده است.
خواهر قاسم، يكي از نگهبانان پلاسكو كه قرباني فاجعه شد، به روزنامه شهروند گفته است: نزديك عيد است و حتي پول نداريم يك خريد براي بچه‌هاي قاسم كنيم. نه پول ديه پرداخت شده و نه مستمري؛ تازه بعد از كلي پيگيري به ما اعلام كرده‌اند كه ٧٠٠‌هزار تومان در ماه به‌عنوان مستمري به همسر قاسم پرداخت مي‌شود كه آن هم تازه بعد از ۵ يا ۶ ماه ديگر پرداخت خواهد شد. اين خانواده پول كفن و دفن قاسم را نيز با قرض تامين كرده است. خواهر قاسم افزوده است: انگار اصلا برادرم وجود نداشته است .
حيدر يكي ديگر از قربانيان پلاسكو است. او از موتورخانه پلاسكو پيام كوتاهي فرستاده بود و پس از چند روز اعلام شد كه فوت كرده است. همسر حيدر گفته است همان روزهاي اول از شهرداري به ديدنش رفته‌اند. اما پس از آن كسي سراغ آن‌ها را نگرفته است: هيچ‌كس نگفت كه شما چطور زندگي مي‌كنيد. تنها حقوق دي‌ماه شوهرم را پرداخت كردند. بعد از آن هيچ پولي به ما ندادند. ما با كمك‌هاي خانواده‌هايمان زندگي مي‌كنيم. فقط گفته‌اند قرار است در ماه‌هاي بعد ٨٠٠‌هزار تومان در ماه به‌عنوان مستمري به ما پرداخت كنند.
كسبه پلاسكو در آستانه شب عيد-روزنامه اعتماد نوشته است كسبه و خانواده قربانيان از بي‌تفاوتي مسئولان نسبت به احقاق حقوق بازماندگان و آسيب‌ديدگان پلاسكو ناراضي‌اند. كسبه پلاسكو به طبقه سوم و چهارم پاساژ نور منتقل شده‌اند اما فراتر از اين تغييري در وضعشان صورت نگرفته است. يكي از كسبه قديمي پلاسكو كه اكنون مغازه‌اي به مساحت يك سوم مغازه قبلي‌اش را در اختيار دارد گفته است: قرار بود همه‌چيز رو به راه شود و مغازه‌هاي ما تا شب عيد آماده شود و ما هم براي شب عيد چيزي به سفره مان ببريم. اما حالا كه ۲۰ روز به عيد مانده هنوز هيچ كدام از مغازه‌ها آماده نيستند. او افزوده است: حتي از كمكي كه قرار بود به ما كنند هم خبري نيست. به ما گفتند بياييد اينجا چهارماه رايگان كاسبي كنيد و بعد از ۴ ماه اجاره‌اش را بدهيد. اصلا ما در اين چهار ماه درآمدي داريم كه بخواهيم اجاره هم بدهيم؟
آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو صبح روز ۳۰ دي آغاز شد. سه ساعت بعد ساختمان فروريخت و پس از ده روز آتش خاموش و محل آواربرداري شد. ساختمان پلاسكو حدود ۶۰۰ واحد را در خود جاي داده بود و بيش از سه هزار كارگر در آن كار مي‌كردند كه بيش از دو سوم آن‌ها بيمه نبودند. در رابطه با كارگران شاغل در پلاسكو گزارشي منتشر نشده است. هنوز علت آتش‌سوزي اعلام نشده است. ۱۶ آتش نشان و۶ تن از نگهبانان، كسبه و يك حسابدار (كامبيز باقري) تا كنون بعنوان قربانيان اين حادثه شناسايي شده‌اند