۱۴۰۳ مهر ۲۴, سه‌شنبه

فری‌بیکن: درآمد نفتی رژیم ایران در دولت بایدن به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت

                                           درآمد نفتی رژیم ایران

ایندیپندنت روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه نوشت: رژیم ایران فقط در سال ۲۰۲۱، سال نخست دولت بایدن، ۳۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، یعنی زمان پایان کار دولت ترامپ این درآمد ۱۶ میلیارد دلار بود

فری‌بیکن به‌نقل از آمار دولتی و برآورد کارشناسان گزارش داد، از زمان به‌قدرت رسیدن دولت بایدن-هریس، درآمد نفتی جمهوری اسلامی به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. منفعتی که به‌نوشته این نشریه، ناشی از ظاهرسازی اجرای تحریم‌ها در دولت بایدن است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا که یک نهاد دولتی ناظر بر بازارهای انرژی است طبق قانون آوریل ۲۰۲۴ موظف به انتشار گزارش درآمد نفتی ایران شده است. این گزارش یکی از دست‌اول‌ترین تصویرها درباره نتیجه چهار سال اعمال نشدن تحریم‌های نفتی در دولت بایدن-هریس را ارایه می‌دهد.

واشنگتن فری‌بیکن: علی واعظ در دو سال گذشته پنج بار به کاخ‌سفید رفته است

فری‌بیکن: «ایران» در دولت بایدن ۱۳۵۰ حمله علیه آمریکا و متحدانش انجام داد
فری‌بیکن: مجوز امنیتی آرین طباطبایی پس از بررسی پنتاگون دوباره تأیید شد

این گزارش که اواخر هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد ایران در سه سال نخست دولت بایدن-هریس، ۱۴۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

رژیم ایران فقط در سال ۲۰۲۱، سال نخست دولت بایدن، ۳۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، یعنی زمان پایان کار دولت ترامپ این درآمد ۱۶ میلیارد دلار بود. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۵۴ میلیارد دلار افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳ هم ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی از آن جمهوری اسلامی شد.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نیز درآمد نفتی این رژیم بیش از ۳۴ میلیارد دلار باشد.

فری بیکن می‌نویسد، ادامه جریان پول نقد برای رژیم ایران، منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از گروه‌های نیابتی نظیر حماس که حمله هفتم اکتبر به اسراییل را انجام دادند، فراهم می‌کند.

رژیم ایران علاوه بر درآمد نفتی، از مزایای معافیت از تحریم‌ها و دسترسی به ۱۰ میلیارد دلار بدهی عراق بابت واردات انرژی نیز بهره‌مند شده است. در جریان توافق سپتامبر ۲۰۲۳ نیز دولت بایدن ۶ میلیارد دلار دیگر از پول مسدود شده ایران را برای دسترسی جمهوری اسلامی آزاد کرد.