۱۴۰۳ آبان ۳, پنجشنبه

حملات متقابل اسراییل و حزب‌الله؛ تخریب دفتر المیادین در بیروت و اصابت موشکهای حزب‌الله به تل آویو

                               حمله اسراییل به بعلبک در لبنان

در پی تنش‌های جاری میان اسرائیل و حزب‌الله در روز چهارشنبه ۲ آبان، منابع امنیتی لبنانی به رویترز اعلام کردند که حمله اسرائیل به حومه بیروت، دفتری را که توسط شبکه تلویزیونی المیادین، حامی رژیم ایران، استفاده می‌شد، ویران کرده است. این حمله چهارشنبه شب به یک ساختمان چند طبقه انجام شد و دو منبع امنیتی دیگر نیز این اطلاعات را تأیید کردند.

از سوی دیگر، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک‌های این گروه به یک کارخانه نظامی در حومه تل آویو اصابت کرده است. همچنین، اتاق عملیات حزب‌الله اعلام کرد که این گروه برای اولین بار در حملات خود علیه اسرائیل از پهپادهای جدید و موشک‌های دقیق استفاده کرده است. در این درگیری‌ها، حزب‌الله ادعا کرده که ۷۰ سرباز اسرائیلی کشته و ۶۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند و توانسته است نیروهای اسرائیلی را در چندین روستای مرزی در جنوب لبنان عقب براند.

این حملات متقابل نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها در منطقه و ادامه درگیری‌های مسلحانه میان دو طرف است. با ادامه این وضعیت، نگرانی‌ها از گسترش دامنه درگیری‌ها افزایش یافته است.

در ادامه درگیریها میان اسراییل و حزب‌الله، روز چهارشنبه تا ساعت ۱۵، حزب‌الله ۸۵موشک از مرز لبنان به داخل اسراییل شلیک کرده است. اسراییل نیز از صبح چهارشنبه حمله به شهر بندری و تاریخی صور در جنوب لبنان را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، حملات پهپادی به شمال غزه ادامه دارد و محاصره بیمارستانها در این منطقه توسط اسراییل هم‌چنان برقرار است. شمار قربانیان غزه تاکنون به ۴۲هزار و ۷۹۲کشته و ۱۰۰هزار و ۴۱۲مجروح رسیده است.

ارتش اسراییل اعلام کرد که طی روز سه‌شنبه ۱۴۰موشک توسط حزب‌الله به شمال و مرکز اسراییل شلیک شد. هم‌چنین، در حمله سه‌شنبه اسراییل به اطراف بیمارستان حریری در بیروت، ۱۸نفر کشته شدند و ۵ساختمان و ۱۲مجتمع مسکونی دیگر آسیب جدی دیدند.

در موشک‌باران روز سه‌شنبه شمال اسراییل توسط حزب‌الله، یک استوار اسراییلی کشته و سه سرباز مجروح شدند. در درگیریهای روز سه‌شنبه ارتش اسراییل با حزب‌الله در جنوب لبنان، یک سرگرد اسراییلی کشته شد و شمار تلفات ارتش اسراییل از آغاز جنگ لبنان تاکنون به ۱۹ تن رسید.

ارتش اسراییل هم‌چنین اعلام کرد که در یک عملیات هوایی در منطقه هِرمل در عمق خاک لبنان، خلیل محمد اَمهَز، کارشناس یگان هوایی حزب‌الله به‌قتل رسید. هم‌چنین، اسراییل سه هفته پس از هدف گرفتن مقر اطلاعات حزب‌الله اعلام کرد که در این حمله علاوه بر هاشم صفی‌الدین، ۲۵تن دیگر از فرماندهان حزب‌الله از جمله علی حسین هزیمه، صائب عیاش و محمود محمد شاهین از اعضای اطلاعات حزب‌الله کشته شدند.

در تحولی دیگر، آمریکا تصمیم گرفت به‌عنوان بخشی از آماده‌باش اسراییل برای حمله به ایران، تعداد سامانه‌های ضدموشک بالستیک تاد را دو برابر کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نخست‌وزیر اسراییل را برای پایان دادن به جنگ در غزه و کاهش تنشها میان اسراییل و حزب‌الله تحت فشار قرار داد و گفت که پاسخ انتقامی اسراییل به حمله موشکی رژیم ایران نباید به تشدید تنشها منجر شود.

در دیدار بلینکن با وزیر دفاع اسراییل، موضع آمریکا در قبال پاسخ اسراییل به رژیم ایران مورد بحث قرار گرفت.

وزیر دفاع اسراییل روز چهارشنبه خطاب به فرماندهان نیروی هوایی گفت که پس از ضربه به ایران، دنیا همه تمرینات ما را خواهد فهمید.خ