۱۴۰۳ آبان ۴, جمعه

واشنگتن پست: بررسی اهداف نظامی رژیم ایران برای حمله احتمالی اسراییل

                                      جنگنده - عکس از آرشیو

واشنگتن پست روز پنجشنبه ۳ آبان گزارش داد که مقامات اسراییلی در حال آماده‌سازی برای حمله احتمالی به ایران هستند، اما تأسیسات هسته‌یی و نفتی ایران از اولویت‌های این حملات خارج شده است. این رویکرد تازه پس از گفتگوی نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، شکل گرفته است. بایدن از اسراییل خواسته به دلایل اقتصادی و امنیت منطقه‌ای، از حمله به تأسیسات هسته‌یی و نفتی ایران خودداری کند، زیرا چنین حملاتی ممکن است قیمت نفت را در آستانه انتخابات آمریکا در ۵ نوامبر افزایش دهد.

اسراییل و اهداف نظامی ایران

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل، تأکید کرده که تصمیم‌گیری درباره اهداف حملات، بر اساس منافع ملی اسراییل صورت می‌گیرد. کارشناسان امنیتی پیش‌بینی می‌کنند که اسراییل به‌جای زیرساخت‌های نفتی و هسته‌یی رژیم ایران، تمرکز خود را بر روی سایت‌های موشکی رژیم ایران بگذارد. مایکل آلن، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا، می‌گوید: «اسرائیل احتمالاً به جای حمله به زیرساخت‌های اقتصادی، اهداف نظامی و موشکی رژیم ایران را به‌عنوان جایگزین مناسب در نظر خواهد گرفت».

طبق گزارش «اندیشکده ابتکار تهدید هسته‌ای»، رژیم ایران دارای پایگاههای موشکی متعددی در شهرهای مختلف است که از جمله آنها پایگاههای تبریز، باختران و بندرعباس هستند. پایگاههای موشکی تبریز و امام علی دارای سیلوهای زیرزمینی هستند و حفاظت بیشتری در مقابل حملات دارند. کارشناسان معتقدند که حمله به این سایتها می‌تواند توانایی موشکی رژیم ایران را کاهش داده و مانع حملات احتمالی رژیم ایران به اسراییل شود.

نگرانی‌های اقتصادی آمریکا و فشار بر اسراییل

به‌گفته تحلیلگران، حمله به تأسیسات نفتی ایران می‌تواند بازار جهانی انرژی را متأثر کرده و قیمت انرژی را افزایش دهد. فرزین ندیمی و سایمون هندرسون، تحلیلگران مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، اشاره کرده‌اند که حمله به تقاطع‌های شبکه خطوط لوله در جنوب غربی ایران، به‌ویژه در شمال جزیره خارگ، می‌تواند موجب اختلالاتی جدی در صادرات نفت شود.