۱۴۰۳ مهر ۲۰, جمعه

آکسیوس: بایدن و نتانیاهو به اجماع بر سر حمله احتمالی اسراییل به ایران نزدیک می‌شوند

                                          بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

آکسیوس روز ۱۹مهر نوشت: بر اساس گزارش سه مقام آمریکایی و اسراییلی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در جریان تماس اخیر خود، به تفاهم درباره طرح‌های اسراییل برای حمله به رژیم ایران نزدیک‌تر شده‌اند. با وجود پذیرش این حمله توسط دولت بایدن، نگرانی‌هایی در واشنگتن درباره تشدید شدید تنشهای منطقه‌یی وجود دارد. یکی از مقامات ارشد اسراییلی اعلام کرده که برنامه‌های فعلی اسراییل از دیدگاه آمریکا کمی تهاجمی‌تر از حد مطلوب است.

با این حال، پس از تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو، مقامات آمریکایی ابراز کردند که دو کشور در مسیر درستی حرکت می‌کنند و کاخ‌سفید پس از این گفتگو نسبت به برنامه‌های اسراییل آرامش بیشتری دارد. این تماس نقطه اوج دو هفته رایزنی بین دو کشور بود که پس از شلیک حدود ۱۸۰ موشک از سوی ایران به سمت اسراییل، که بیشتر آنها خنثی شدند، آغاز شد.

پیش از این تماس، مشاوره‌ای جداگانه بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسراییل، صورت گرفت که در آن مفصل‌ترین بحثها درباره حمله احتمالی اسراییل مطرح شد. بایدن و نتانیاهو در تماس خود بر برخی از تفاهمات این گفتگو تأکید کردند.

مقامات اسراییلی هم‌چنین گزارش داده‌اند که کابینه امنیتی اسراییل در جلسه‌یی به نتانیاهو و وزیر دفاع، یوآو گالانت، اختیار تعیین زمان حمله احتمالی به ایران را خواهد داد. این رایزنیها بین ایالات متحده و اسراییل در روزهای آینده ادامه خواهد داشت، و گالانت ممکن است اوایل هفته آینده برای ادامه مذاکرات با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کند