۱۴۰۳ مهر ۳۰, دوشنبه

وزیر دفاع آمریکا: سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد در اسراییل مستقر شده است

                                   سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد

به‌گزارش رویترز ۳۰مهر، وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، روز دوشنبه اعلام کرد که سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد در اسراییل مستقر شده است. آستین از اعلام این‌که آیا این سیستم عملیاتی است یا خیر، خودداری کرد، اما گفت که توانایی ایالات متحده برای به‌کارگیری سریع این سامانه وجود دارد و ارتش آمریکا برای بهره‌برداری از آن آمادگی لازم را دارد.

این اقدام همزمان با انتشار گزارشی از سوی اکسیوس صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد اسراییل شرایط خود برای پایان دادن به جنگ در لبنان را به آمریکا ارائه داده است. این سند، که هفته گذشته به واشنگتن تحویل داده شد، شامل شروطی است که به‌گفته مقامات اسراییلی به‌منظور جلوگیری از مسلح شدن مجدد حزب‌الله و بازسازی زیرساخت‌های نظامی این گروه در نزدیکی مرزها تنظیم شده است.

یکی از شروط کلیدی اسراییل، درخواست برای آزادی عملیات نیروی هوایی این کشور در حریم هوایی لبنان است. با این حال، یک مقام آمریکایی گفته است که بعید به نظر می‌رسد لبنان و جامعه بین‌المللی با این شروط موافقت کنند.

تا کنون، کاخ‌سفید و وزارت‌خارجه آمریکا در خارج از ساعات کاری به درخواستها برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند. هم‌چنین، سفارتهای اسراییل و لبنان در واشنگتن نیز هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.