۱۴۰۳ آبان ۴, جمعه

کارگران معدن طبس بعد از انفجار بدون امکانات ایمنی مشغول به‌کار شدند

                                                  معدن طبس

خبرگزاری حکومتی ایلنا روز جمعه چهارم آبان از فعالیت معدن معدنجو در طبس در استان خراسان جنوبی بدون امکانات لازم برای ایمنی محیط کار خبر داد و نوشت: کارگران هم‌چنان بدون امکانات ایمنی مشغول کار هستند.

ایلنا به اجبار کارگران برای کار در این معدن برای حل معشیت خود اشاره کرده و افزود: «معدن طبس برقرار است، کارگران، آن‌هایی که از آن روز حادثه جان سالم به در برده‌اند، به سر کار بازگشته‌اند، ناچارند که برگردند، پیدا کردن یک لقمه نان از اعماق زمین شوخی ندارد».

این خبرگزاری حکومتی در گزارش خود تأکید کرد که خیلی‌ها در معدنجو به سر کار بازگشته‌اند و فقط بلوک محل حادثه فعلاً تعطیل است.

ایلنا همچنین با اشاره حادثه تلخ اخیر به واسطه نبود امکانات ایمنی و اینکه هیچ تغییری صورت نگرفته است نوشت: «همه چیز مثل قبل است، سنسور مرکزی، مانیتورینگ و تهویه‌های قوی در کار نیست، چیزی در معدنجو عوض نشده و احتمال بروز حادثه مرگبار هم‌چنان بالاست».

بر اساس این گزارش، «وقتی کارفرمای معدنجو مکافات کار خود را نمی‌بیند و معدن در همان شرایط سابق بازگشایی می‌شود، کارفرماهای معادن دیگر هم می‌گویند چرا برای ایمنی هزینه کنیم، اشکالی که پیش نمی‌آید، کارگر فوت هم شد، کاری با ما ندارند، معدن تعطیل نمی‌شود، چند روز سوگواری‌ست و بعد دوباره واگنهای حمل ذغال‌سنگ مثل قبل روی ریل می‌افتند».

تاکنون هیچ خبری در مورد برخورد قضایی با شرکت خصوصی مالک معدن و یا شرکت پیمانکاری منتشر نشده است.

یک فعال کارگری در طبس که خواست نامش در این گزارش فاش نشود، گفت: «درست این است که با کارفرما برخورد شود، شرایطش برای ادامه کار احراز نشود و کار را از او بگیرند؛ دولت باید اقدامات تنبیهی برای کارفرمای خاطی در نظر بگیرد تا باقی پیمانکاران و بهره‌برداران هم حساب کار دست‌شان بیاید و بدانند مرگ کارگر، تاوان دارد».