۱۴۰۱ دی ۳۰, جمعه

آمریکا صدها موشک و نفربر به اوکراین ارسال می‌کند


ایالات متحده اعلام کرد بعنوان بخشی ازبسته کمک نظامی ۲٫۵میلیارد دلاری اخیر خود که به اوکراین اختصاص داده است، قصد دارد صدها خودروی زرهی، نفربر، موشک، گلوله توپخانه و دیگر تجهیزات سنگین به این کشور ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۹ ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد این بسته شامل ۵۹ نفربر «بِرَدلی»، ۹۰ نفربر زرهی «استرایکر»، ۵۳ نفربر ضدمین، و ۳۵۰ وسیله نقلیه چرخدار چندمنظوره با قدرت تحرک بالا است.

آمریکا پیشتر در اوایل ژانویه ۵۰ نفربر بردلی به اوکراین فرستاده بود، و با احتساب ۵۹ بردلی موجود در آخرین بسته کمکی ایالات متحده، تاکنون بیش از یکصد فروند از این نفربر پیشرفته را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

بردلی یک نفربر زرهی سخت‌پوش است که یک توپ قدرتمند روی آن سوار است، و ارتش ایالات متحده از اواسط دهه ۱۹۸۰ برای حمل نیروهای پیاده خود در میدان‌های جنگ از آن استفاده کرده است.

وزارت دفاع آمریکا گفت که آخرین بسته کمکی همچنین شامل مهمات اضافی برای سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالای «هیمارس»، هشت سیستم دفاع هوایی «اَونجر»، ده‌ها هزار گلوله توپخانه، و حدود ۲۰۰۰ راکت ضد زره است.

به گفته رویترز، متحدان غربی متعهد شده‌اند میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار اوکراین بگذارند. ایالات متحده از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته، به تنهایی بیش از ۲۷٫۴ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی کرده است.

طی هفته‌های اخیر، مقامات اوکراین با این دغدغه که ممکن است نیروهای روسیه از وقفه زمستانی در جنگ استفاده کنند تا خود را مجددا سازماندهی کنند و یک حمله بزرگ را آغاز کنند، خواستار کمک بیشتر از غرب شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، طی سفر خود به واشینگتن در ماه دسامبر به کنگره ایالات متحده گفت که کمک آمریکا به اوکراین «خیریه» نیست، بلکه «سرمایه‌گذاری روی دموکراسی» است.