۱۴۰۱ دی ۲۹, پنجشنبه

رأی قاطع پارلمان اروپا به قرار دادن سپاه در لیست تروریستی


پارلمان اروپاباتصویب متمم قطعنامه‌ای ازاتحادیه اروپاوکشورهای عضو خواست  سپاه  پاسداران رادرفهرست “سازمانهای تروریستی” طبقه‌بندی کنند. این یک اصلاحیه است و قطعنامه اصلی فردا پنج‌شنبه به رأی گذاشته می‌شود.

در پی تصویب متمم قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا از سوی پارلمان این بلوک، هانا نیومن، نماینده آلمان در اتحادیه اروپا در سخنرانی خود از رفتار جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: «زمان سیاست‌های دوپهلو به پایان رسیده است.»

نیومن، چهارشنبه ۲۸ دی در نشست پارلمان اروپا با تاکید بر این‌که مردم ایران به‌خاطر آینده‌ای بهتر حاضرند جان خود را فدا کنند و با رژیم در حال مبارزه‌اند، خواهان این شد که اتحادیه اروپا از تثبیت رژیم در حالی فروپاشی جمهوری اسلامی در ایران دست بردارد.

او ادامه داد: «چطور است که نماینده ارشد ما (جوزپ بورل) از سویی اعدام‌ها را محکوم می‌کند و از سوی دیگر در امان با وزیر خارجه ایران روی فرش قرمز دیدار می‌کند؟!»

هانا نیومن با انتقاد از عملکرد سران اتحادیه اروپا و شخص جوزپ بورل که احیای برجام را مطرح کرده‌اند، گفت: «چطور می‌توان از احیای برجام سخن گفت در شرایطی که رژیم برای به رسمیت شناخته شدن به آن نیاز فوری دارد.»

او همچنین تاکید کرد: «تا زمانی که سرکوب وحشیانه اعتراضات ادامه دارد، ما نباید مذاکره کنیم. تا زمانی‌که سپاه پاسداران در میان مردم ایران و منطقه وحشت‌افکنی می‌کند، ما باید با آن‌ها به عنوان سازمانی تروریستی رفتار کنیم و آن‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار دهیم.»

در همین راستا چارلی وایمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا نیز چهارشنبه ۲۸ دی با انتشار توییتی از تصویب متممی خبر داد که به موجب آن قرار است پارلمان اروپا فردا پنج‌شنبه درباره گنجاندن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی رای‌گیری کند.

بر اساس تصویری که وایمرز از این تصویب در توئیتر خود منتشر کرده از مجموع ۶۳۸ رای داده شده به این متمم، ۵۹۸ رای مثبت، ۹ رای منفی و ۳۱ رای ممتنع بوده است.

وایمرز همچنین ابراز امیدواری کرده که پارلمان اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود نیز به تعلیق توافق هسته‌ای با ایران «برجام» رای داده و تلاش‌ها برای تداوم مذاکرات احیای آن متوقف سازد.

پیش‌تر بریتانیا نیز در پی اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی و مشاور سابق وزارت دفاع ایران، گفته بود که موضوع حمایت خود از احیای برجام را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

متمم تصویب شده در پارلمان اروپا، ضمانت اجرایی ندارد و کارشناسان می‌گویند سپاه پاسداران تنها در صورتی در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد که وزرای خارجه این اتحادیه به آن رای موافق دهند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز قبلا با انتقاد از قوانین کشور خود، آن را «عقب‌مانده» خوانده و گفته بود که تا شورای اروپا این تصمیم را نگیرد، آلمان قادر نیست همانند آمریکا و کانادا سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند.