۱۴۰۱ شهریور ۲۱, دوشنبه

توقف تحرکات گروه‌های نیابتی ایران در سوریه از بیم حملات ائتلاف و اسرائیل


                                     اسرائیل

این دستورات شامل محدود کردن تحرکات شبه‌نظامیان بهدف اجتناب از اجرای عملیات ترور احتمالی و عدم ترک مراکز حضور جز در مواقع ضروری می‌شود

شبه‌نظامیان وابسته به ایران در پی جابجایی مواضع خود در هفته گذشته به مناطقی در شرق سوریه به دلیل نگرانی از حملات ائتلاف بین‌المللی یا جنگنده‌های اسرائیل، دستورالعمل‌های هشداردهنده‌ جدیدی را به عوامل خود ابلاغ کردند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، شبه‌نظامیان نیابتی ایران دوشنبه 21 شهریور به عوامل خود در دیرالزور دستور دادند تا با محدود کردن تحرکات خود و با هدف اجتناب از اجرای عملیات ترور احتمالی، مراکز حضور خود را جز در مواقع ضروری ترک نکنند.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، این دستورالعمل‌ها با توجه به نگرانی از وقوع خیانت‌های احتمالی توسط عوامل سوری فعال در میان شبه‌نظامیان، صادر شده است.

در ادامه همین گزارش آمده است: «سرسپردگان رژیم ایران از عدم وفاداری سوری‌های موجود در میان خود بیمناکند و هر از چند گاهی آنها را به همکاری با ائتلاف بین‌المللی متهم می‌کنند که حملات متعددی را به مواضع آنها در مناطق زیر نفوذشان در استان دیرالزور انجام داده است.»

جابجایی مواضع

این تحولات به دنبال اقدام هفته گذشته شبه‌نظامیان ایران در جابجا کردن مکان استقرار سکوهای موشکی خود را از شهر المیادین به منطقه جنوب دیرالزور با توجه به پرواز مداوم پهپادهای ائتلاف، صورت گرفت.

این جابجایی مواضع در پی عملیات هلی‌برد نیروهای ائتلاف بین‌المللی با مشارکت قوای زمینی نیروهای سوریه دموکراتیک «قسد» در منطقه الحاوی در شهرک الشحیل در شرق دیرالزور انجام شد.

در این عملیات هلی‌برد همچنین دو نفر به اتهام وابستگی به هسته‌های گروه «داعش» دستگیر شدند.

مواضع شبه‌نظامیان نیابتی ایران عموماً در غرب رود فرات در استان دیرالزور متمرکز شده که کمک‌های تدارکاتی خود را از عراق از طریق گذرگاه مرزی البوکمال دریافت می‌کنند