۱۴۰۱ شهریور ۱۷, پنجشنبه

آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد


آلبانی با توقف روابط دیپلماتیک خود با ایران درپی حمله سایبری گسترده تیرماه به زیر ساخت‌های این کشور، اعلام کرد تمام کارکنان دیپلماتیک، فنی، اداری و امنیتی ایران، باید ظرف ۲۴ ساعت خاک جمهوری آلبانی را ترک کنند. آمریکا نیز حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی را محکوم کرد.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه گفت که آلبانی در حال پایان دادن به روابط دیپلماتیک خود با ایران است و به دیپلمات‌های ایرانی و کارکنان سفارت این کشور دستور داده تا ظرف ۲۴ ساعت آینده خاک آلبانی را ترک کنند.

او در پیامی ویدیویی تاکید کرد: «دولت تصمیم گرفته روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کند.»

نخست‌وزیر آلبانی اضافه کرد که این «واکنش شدید»، کاملا متناسب با شدت و خطر حمله سایبری [ایران] است که تهدیدی برای فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات داخلی دولتی و ایجاد هرج و مرج و ناامنی بوده است.آقای راما طی پیامی ویدئویی ضمن اعلام این تصمیم افزود که این “واکنش شدید”، با میزان خطر حملات سایبری ایران که تهدیدی برای زیرساخت‌های خدمات عمومی و هک و سرقت ارتباطات دولتی بوده کاملا تناسب دارد.

به گفته آقای راما این تصمیم در ارتباط با نتیجه تحقیقات در خصوص حملات سایبری ماه ژوئیه اتخاذ شده است.نخست وزیر آلبانی در پیام خود گفت: «این واکنش شدید… کاملا با درجه خطر و تهدید حمله سایبری که به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک اسناد دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد آشوب و ناامنی در کشور تهدید کرده بود، متناسب است.»

راما با اشاره به اینکه تصمیم به توقف روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی از سوی هیئت وزیران اتخاذ شده است، افزود که “شواهد غیرقابل انکاری” وجود دارد که نشان می دهد ایران پشت حملات سایبری گسترده روز ۱۵ ژوئیه قرار دارد.

نخست وزیر آلبانی در پیام ویدئویی خود اعلام کرد: «تحقیقات کامل، شواهد غیرقابل انکاری در اختیار ما قرار داد که حملات سایبری به کشورمان از سوی جمهوری اسلامی سازماندهی و حمایت مالی شده و چهار گروه را برای حمله به آلبانی به خدمت گرفته است. یکی از این گروه های بدنام پیش از این در حملات سایبری علیه اسرائیل، عربستان سعودی، اردن، امارات و کویت و قبرس مشارکت داشته است.»

به گفته راما: «این حملات در آلبانی به اهداف خود دست نیافت و میزان خسارات در مقایسه با اهداف مهاجمان، پایین است. تمامی سیستم ها بازیابی شده اند و هیچ چیز جبران ناپذیری از دست نرفته است.»

تشکیل پرونده علیه یک ایرانی

پیش از این در ماه آوریل (فروردین) دادستانی آلبانی یک مرد ایرانی به نام بیژن پولادرگ را به “حمایت از سازمان‌های تروریستی و سوءاستفاده از داده‌های کامپیوتری” متهم کرده بود.

در آن زمان دفتر دادستانی آلبانی بدون اشاره به جزئیات بیشتری در خصوص متهم و زمان دستگیری او اعلام کرد که دفتر مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته آلبانی پرونده‌ای علیه فردی به نام بیژن پولادرگ تشکیل داده و به دادگاه فرستاده است.

مناقشه دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و آلبانی از زمانی که دولت آلبانی میزبانی حدود دو هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق را بر عهده گرفت شدت یافت.

پیش از این نیز دو دیپلمات ایرانی از این کشور اخراج شده بودند و دولت آلبانی به سفیر و یک دیپلمات ایرانی به اتهام انجام اقدامات غیرقانونی که مخل امنیت این کشور بوده دستور ترک خاک داده بود. این دو دیپلمات اخراجی جمهوری اسلامی متهم شده بودند که در ارتباط با یک بازی مقدماتی جام جهانی میان اسرائیل و آلبانی، دست به فعالیت‌هایی غیرقانونی و مشکوک زده‌اند.

خبرگزاری رویترز در پی اعلام خبر توقف روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران در روز چهارشنبه ۷ سپتامبر، اعلام کرد که ایالات متحده، تهران را مسئول حملات سایبری و عملیات هکری روز ۱۵ ژوئیه علیه آلبانی به عنوان یکی از متحدان این کشور در ناتو می‌داند.

کاخ سفید حمله سایبری ایران به آلبانی را محکوم کرد

در واکنش به این اقدام آلبانی، کاخ سفید در بیانیه‌ای حمله‌های سایبری جمهوری اسلامی به آلبانی به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو را محکوم کرد.

واشینگتن اعلام کرد ایالات متحده برای پاسخگو کردن تهران در خصوص فعالیت‌هایی که امنیت متحدان آمریکا را تهدید می‌کند، اقدامات بیشتری انجام خواهد داد.

پیشتر شرکت امنیت سایبری مندیانت اعلام کرد حمله سایبری گسترده به وب‌سایت‌های دولتی آلبانی در تیر ماه احتمالا از سوی هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی انجام شده که به دنبال بر هم زدن نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق بودند.

مندیانت با اشاره به زمان این حمله‌ها، عنوان کرد محتویات کانال تلگرامی که مسئولیت این حمله‌ها را به عهده گرفته و شباهت کدهای نرم‌افزاری این حمله‌ها با بدافزارهایی که کاربران فارسی و عرب‌زبان را هدف قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این هکرها در حمایت از جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند.

یک گروه هکری موسوم به «عدالت سرزمین» در یک کانال تلگرامی مسئولیت‌ حمله‌های سایبری به زیرساخت‌ها در آلبانی را که با استفاده از باج‌افزار انجام شده بود، به عهده گرفت.

شرکت امنیت سایبری مندیانت اما هشدار داد این گونه فعالیت‌های سایبری تهدیدی فعال علیه سازمان‌های دولتی و خصوصی دیگر کشورهای عضو ناتو نیز به شمار می‌آید.

مندیانت خاطرنشان کرد با توجه به موانعی که در روند مذاکرات احیای برجام باقی مانده، این حمله‌های سایبری نشان می‌دهند جمهوری اسلامی در انجام حمله‌های سایبری محدودیت کمتری احساس می‌کند.