۱۴۰۱ شهریور ۳۰, چهارشنبه

رییس‌جمهور شیلی، اولین رهبر جهان که در سخنرانی‌اش در سازمان ملل از جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت پلیس ایران گفت


گابریل بوریک،رییس‌جمهورچپگرای شیلی، اولین رهبرجهان بود که در مجمع عمومی سازمان ملل در روز اول، نام مهسا امینی را بر زبان آورد.

او در بخشی از سخنرانی خود به مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس ایران اشاره کرد و خواستار پایان دادن به خشونت علیه زنان شد.

امروز در دومین روز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک قرار است ابراهیم رئیسی سخنرانی کند. گروه‌های مختلف سیاسی از جمله جمعی از هنرمندان مانند ابی و داریوش از مردم خواسته‌اند که بیرون ساختمان سازمان ملل تجمع و به حضور آقای رئیسی اعتراض کنند.

آلمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل: حکومت ایران باید صدای اعتراض زنان را بشنود

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از حکومت ایران خواست به اعتراضات خیابانی زنان توجه کند و گفت آنها برای دفاع از حقوق انسانی خود برخاسته‌اند.

آنالنا بائربوک روز گذشته گفت «باید حرف این زنان شنیده شود، چون آنها خواستار حقوقی هستند که مردم در هر جایی باید داشته باشند.»

اعتراض‌های گسترده چند روز اخیر ایران در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد با واکنش‌های بین‌المللی روبرو شده است.

پیشتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت در دیدارش با ابراهیم رئیسی در نیویورک، بر لزوم رعایت حقوق زنان در ایران «پافشاری» کرده است.

حمله‌های دنباله‌دار گروه هکری «ناشناس» سایت‌های دولتی ایران را مختل کرد

گروه هکری ناشناس گفته با رمز مهسا امینی وبسایت‌های حکومتی را مختل می‌کند مختل می‌کندImage caption: گروه هکری «ناشناس» گفته با رمز مهسا امینی وبسایت‌های حکومتی را مختل می‌کند

گروه هکری «انانیموس» یا «ناشناس» که از معروف‌ترین گروه‌های هک در دنیا است، در پیامی ویدئویی بعد از مرگ مهسا امینی، خطاب به مردم ایران گفته‌ که در کنار آنها است. گزارش شده که این گروه شماری از وبسایت‌های اصلی در ایران را هک کرده است.

کانادا از ایران خواست به تبعیض علیه زنان پایان دهد

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا بیانیه‌ای درباره مرگ مهسا امینی در توییتر منتشر کرد.

او نوشت: «مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت رخ داد. دل من پیش عزیزان او و زنان ایران است.»

این مقام ارشد دولت کانادا افزود: «کانادا خواستار تحقیقات کامل و شفاف درباره مرگ اوست. ما ایران را ترغیب می‌کنیم به همه اشکال آزار و تبعیض علیه زنان پایان دهد و به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.»