۱۴۰۱ مهر ۱, جمعه

آمار اوليه قربانيان اعتراضات ضدحكومتى در ايران؛ 36 كشته و هزاران بازداشتى


برخی نقاط تهران و در چند شهر از جمله ساوه زنان معترض با برداشتن روسری در اعتراض به حجاب اجباری، اقدام به سوزاندن روسری‌های خود کردند

با ادامه اعتراضات گسترده مردمی برای ششمین شب به قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد، سازمان حقوق بشر ایران جمعه 1 مهر از کشته‌شدن دست‌کم 36 شهروند معترض در شهرهای مختلف ایران خبر داد.

به‌رغم قطع اینترنت و فیلتر شبکه‌های اجتماعی توسط حکومت ایران، ویدیوهای زیادی از اعتراضات گسترده طی روز و شامگاه پنج‌شنبه در شهرهای کشور منتشر شده است. 

بر اساس ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیروهای ضدشورش و یگان ویژه انتظامی ایران شامگاه پنج‌شنبه 31 شهریور در شهر اراک از استان مرکزی، در رویارویی با تظاهرکنندگان معترض به قتل مهسا امینی، در پی استقامت دلیرانه معترضان به عقب رانده شده و از صحنه متواری شدند.

اراک، اهواز، تهران، خرم آباد، اشنویه، سنندج، مشهد، آبادان و چندین شهر دیگر شب گذشته شاهد درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و یگان ویژه بود.

منطقه کیان‌پارس اهواز شب گذشته به صحنه درگیری معترضان با نیروهای پلیس تبدیل شد.

تظاهرکنندگان در تهران‌پارس شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و در میدان تجریش هم شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده شد.

در برخی نقاط دیگر تهران و در چند شهر از جمله ساوه زنان معترض با برداشتن روسری در اعتراض به حجاب اجباری، اقدام به سوزاندن روسری‌های خود کردند.

همزمان با این اعتراضات سپاه پاسداران با صدور بیانیه و تهدید معترضان، این اعتراضات را «توطئه سازمان‌یافته دشمن علیه ارکان امنیت‌آفرین کشور» خواند و خواستار «برخورد قاطعانه» قوه قضائیه با معترضان شد.

ستاد خبری وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم برای بازداشتن مردم ایران از حضور در اعتراضات توسط اپراتور تلفن همراه ایرانسل به ارسال پیام‌های هشدار و تهدیدآمیز اقدام کرد. خبرهایی هم از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی منتشر شده است.