۱۴۰۱ شهریور ۱۵, سه‌شنبه

لیز تراس رهبر جدید حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بریتانیا شد


نخست‌وزیر جدید بریتانیا: طرحی جسورانه برای کاهش مالیات و رشد اقتصاد بریتانیا ارائه خواهم داد

به دنبال را‌ی‌گیری داخلی حزب محافظه‌کار برای انتخاب رهبر این حزب و نخست‌وزیر جدید کشور، لیز تراس، وزیر خارجه پیشین بریتانیا به این سمت انتخاب شد.

خبرنگار «العربیه» در بریتانیا، دوشنبه 14 شهریور، گزارش داد که لیز تراس، 66 درصد از آرای محافظه کاران را به دست آورده است.

بریتانیا امروز در انتظار جانشین بوریس جانسون در «داونینگ استریت» بعد از گذشت 8 هفته از استعفای او است.

خانواده طرفدار حزب کارگر

لیز تراس، دوران کودکی خود را در شمال بریتانیا گذارند و در مدرسه دولتی در شهر لیدز تحصیل کرد. پدر و مادر او از حامیان حزب کارگر و طرفدار رویکردهای چپ‌گرایانه هستند. تحصیلات دانشگاهی تراس در رشته سیاست، اقتصاد و فلسفه در دانشگاه آکسفورد است.

مخالفت شدید با برگزیت و سپس موافقت با آن

وجه تمایز لیز تراس، نوسانات سیاسی او است، چراکه در ابتدا وابسته به حزب لیبرال دموکرات بود و سپس در سال 1996 به حزب محافظه‌کار روی آورد. او طی سالیان متمادی، پست‌های وزارتی را در کابینه‌های دیوید کامرون، ترزا می و بوریس جانسون عهده‌دار بود و پست او به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا، جدیدترین منصب وزارتی تراس به شمار می‌آید.

تراس ازهوادران پروپا قرص ماندن بریتانیا دراتحادیه اروپا ومخالف سرسخت برگزیت بود.

برنامه تراس به عنوان نخست‌وزیر کابینه آینده عمدتا بر پائین آوردن مالیات‌ها، کاستن از فشار بحران معیشتی بر شهروندان متمرکز است. او مواضع نسبتا تندروانه‌ای در سیاست خارجی، بویژه در ضدیت با چین و روسیه داشته و از طرفداران برنامه گوچاندن مهاجران غیرقانونی به رواندا است.

تراس در خصوص برنامه‌اش گفته است: «طرحی جسورانه برای کاهش مالیات و رشد اقتصاد بریتانیا ارائه خواهم داد.»

او همچنین خاطر نشان کرد: «با بحران انرژی مقابله و برنامه‌‌‌‌ای برای کاهش مالیات اجرا خواهیم کرد.»

تراس که از مخالفان مارگرت تاچر، نخست‌وزیر اسبق ملقب به «زن آهنین» بود و در تظاهرات علیه سیاست‌های کابینه او شرکت کرده بود، اکنون رهبری حزب تاچر (حزب محافظه‌کار) را در دست گرفته است.