۱۴۰۰ آبان ۱۰, دوشنبه

حکم محکومیت بانک «المستقبل» بحرین به‌دلیل پولشویی برای ایران تایید شد

دادگاه تجدیدنظر بحرین حکم صادره علیه بزرگترین پولشویی توسط بانک المستقبل این کشور و ۶ مقام این بانک به‌سود بانک مرکزی و چندین بانک دیگر ایرانی را تایید کرد.

وائل بوعلاوی، جانشین دادستان بحرین یک‌شنبه ۳۱ اکتبر به خبرگزاری رسمی این کشور گفت که دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی ۱۰ سال حبس علیه پنج نفر از مقامات بانک المستقبل و حکم متهم ششم این پرونده به ۵ سال زندان را تایید کرد.

دادگاه تجدیدنظر پرداخت یک میلیون دینار بحرینی توسط متهمان و پرداخت همین مبلغ توسط بانک مرکزی ایران و دیگر بانک‌های درگیر در این پولشویی را نیز تایید کرد.

این دادگاه همچنین مبلغ ۱۴۸ میلیون و ۷۱ هزار دلار، ۹۶۷ میلیون و ۹۳۷ هزار یورو، ۵۳ میلیون و ۳۵۰ هزار درهم امارات و ۲۳۵ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال ایرانی را مصادره کرد.

متهم ردیف ششم این پرونده به حکم دادگاه بدوی اعتراض کرده بود و در همان حال دادستانی بحرین هم خواستار افزایش جریمه نقدی همه متهمان شده بود که دادگاه تجدیدنظر بدون در نظرگرفتن این درخواست‌ها عینا حکم بدوی را تایید کرد.

پیشتر دادستانی بحرین از کشف یک عملیات پیچیده و بزرگ پولشویی به ارزش میلیاردها دلار توسط بانک المستقبل این کشور و دو بانک «ملی» و «صادرات» ایران گزارش داده بود و گفته بود که این پولشویی برای برخی طرف‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران انجام گرفته است.

بنا به تحقیقات دادستانی بحرین، بانک مرکزی ایران از بانک المستقبل بحرین خواسته بود که در نقل و انتقالات مالی از یک سازوکار خاص جهت پنهان‌ماندن مبدا و مقصد اموال و میزان معاملات با هدف دور زدن تحریم‌ها و حمایت مالی تروریسم استفاده کند.

در گزارش دادستانی بحرین آمده است که مسئولان بانک المستقبل به همراه مقامات بانک مرکزی ایران از طریق بکارگیری این سازوکار ناشناخته، میلیاردها دلار را ارسال و تحویل گرفتند و یکی از بزرگترین عملیات پولشویی بانکی را انجام دادند.

بوعلاوی اعلام کرد که تحقیقات درباره دیگر اقدامات بانک المستقبل و بانک‌های ایرانی در رابطه با تخلف از قوانین بانکداری بین‌المللی، حمایت از تروریسم و پولشویی در جریان است که احتمال محکومیت افراد و نهادهای دیگر مرتبط با ایران وجود دارد.