۱۴۰۰ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

مسکو غرب را به تبدیل اوکراین به «بشکه باروت» متهم کرد

مسکوسه شنبه13آوریل2021،ایالات متحده ودیگرکشورهای عضوپیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را متهم کرد که اوکراین را به بشکه باروت تبدیل کرده‌اند.این واکنش روسیه ، پس از آن بود که غرب، زنگ خطر را در مورد بسیج سربازان روسیه در مرز اوکراین، به صدا در آورد.

ناتو نیز به نوبه خود اعلام داشت که «تجمع نظامی روسیه در شرق اوکراین، توجیه ناپذیر است.»

خبرگزاری های روسیه به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه ، افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها در ناتو، اوکراین را به عمد به یک بشکه باروت تبدیل کرده و کشورهای غربی در حال افزایش کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین هستند.»

هشدار در خصوص گروه 7

وزرای خارجه کشورهای عضو «جی 7» دوشنبه 12 آوریل روسیه را به توقف « اقدامات تحریک آمیز» و « رفع تنش زایی» از طریق بسیج نیرو در مرز با اوکراین فرا خواندند.

وزرای خارجه در بیانیه مشترک خود گفتند: «ما از روسیه می‌خواهیم از اقدامات تحریک آمیز خود دست برداشته و بلافاصله در راستای خنثی سازی تنش‌ها و عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش اقدام کند.»

آن‌ها با خاطر نشان ساختن این که «جابجایی این نیروها در مقیاس گسترده، بدون اطلاع قبلی، اقدامی تهدیدآمیز و عامل بی ثبات کننده است»، از مسکو خواستند تا «شفافیت را در تحرک‌های نظامی»، برمبنای تعهداتش در سازمان امنیت و همکاری اروپا در پیش بگیرد.

اوکراین که نگران اقدام مسکو در بهانه‌جویی برای حمله به این کشور است، روسیه را متهم ساخته که بیش از 80 هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای شرقی خود و در شبه جزیره کریمه بسیج کرده که از سوی مسکو در سال 2014 ضمیمه خاک این کشور شد.

یک سرباز اوکراینی

شایان ذکر است که ایالات متحده یکشنبه گذشته به روسیه در مورد هرگونه حمله به کیف هشدار داد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده درخصوص «پیآمدهای آتی» هرگونه تجاوز به کی‌اف، هشدار داد.

وزیر خارجه آمریکا سه شنبه 13 آوریل 2021 در بروکسل با متحدان واشنگتن در ناتو در خصوص چندین پرونده حساس از جمله تنش روسیه و اوکراین سرگرم رایزنی است.

درهمین اثنا دمیترو کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین، امروز، در مقر ناتو برای اجرای مذاکراتی با محوریت تحرک نیروهای روسیه در مرزهای کشورش حضور یافته است.