۱۴۰۰ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

ربیعی: اقدام خرابکارانه در نطنز را تلافی خواهیم کرد

 

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران سه‌شنبه 13 آوریل، در نشست خبری تاکید کرد که در زمان مناسب، کشورش اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز را تلافی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، علی ربیعی در این نشست با محکوم کردن حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: «حمله و خرابکاری به تأسیسات هسته‌ای نطنز خسارت‌هایی را به همراه آورد.»

وی افزود: «ایران ضمن محکوم کردن این حرکت و تاکید برخورد جامعه بین المللی با این تروریسم هسته‌ای، حق خود برای اقدام علیه عاملین و مباشرین این حمله را محفوظ می‌داند. دولت ایران برای ناکام گذاشتن این هدف، با جدیت گسترش فناوری هسته‌ای و تلاش برای رفع تحریم را ادامه خواهد داد.»

ربیعی گفت، این اقدام خرابکارانه برای جلوگیری از توسعه چشمگیر کشور از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر است.

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه دوشنبه 12 آوریل 2021، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به مرکز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را «جنایت جنگی» عنوان کرد.

محمدجواد ظریف وزیر در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از حمله به مرکز غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز با عنوان «تروریسم هسته‌ای و خرابکاری» یاد کرد و نوشت، «هدف قرار دادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان، جنایت جنگی است».

بنا به این گزارش، ظریف در رشته توئیتی ضمن اشاره به نامه خود به دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به نطنز را در راستای اقدامات اسرائیل برای جلوگیری از احیای برجام عنوان کرد.

از سویی و در واکنش به انفجار در تاسیسات نطنز و در ادامه انتقادها از دستگاه دیپلماسی ایران و روند مذاکرات هسته‌ای در وین، «کیهان»، روزنامه اصولگرای نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که همزمانی مذاکرات هسته‌ای در وین با اقدام خرابکارانه در تاسیسات نطنز نشان می‌دهد که این دو رویداد با هدفی مشترک در حال اجراست و هدف اصلی آن قرار دادن ایران در موضع ضعف و امتیازگیری یکطرفه از آن است.

این روزنامه در ادامه ضمن اتهام آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی به نقش داشتن در انفجار مرکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، خواستار «خروج از مذاکرات وین»،«تعلیق تمامی محدودیت‌های هسته‌ای»، «مجازات اسرائیل» و «شناسایی و انهدام شبکه نفوذی» شد.

ادعای شناسایی عامل انفجار

پس از حمله روز یکشنبه 22 فرودین 1400، هم یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات ایران مدعی شناسایی هویت عامل انفجار اخیر در سایت اتمی نطنز شد. «ایرنا»، خبرگزاری رسمی ایران یک روز پس از این حادثه به نقل از این مقام اطلاعاتی که نامش فاش نشده نوشت: «هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است.»

اتهام جاسوسی

این اولین بار نیست که حکومت ایران افراد مختلف را به اتهامات مشابه به‌ویژه ظن جاسوسی برای اسرائیل متهم و بازداشت می‌کند. در یکی از آخرین موارد مشابه فردی به نام «سید محمود موسوی‌مجد»، به جاسوسی برای اسرائیل متهم و در 31 خرداد 99 اعدام شد.

پیش از آن، مازیار ابراهیمی هم به مشارکت در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به دستور اسرائیل متهم شده و سال‌ها در زندان ماند. ابراهیمی که بعدها آزاد شد در مصاحبه با رسانه‌ها تاکید کرد که اعترافات او بر مبنای واقعیت نبوده‌اند بلکه به دلیل شکنجه‌های طولانی و شدید مجبور شده به دروغ نقش خود را در ترور دانشمندان هسته‌ای به عهده بگیرد اما دو سال پس از پخش اعترافاتش در تلوزیون ایران، طی برنامه‌ای به نام «کلوب ترور»، به دلیل اثبات بی‌گناهی‌اش آزاد می‌شود. ابراهیمی و 11 نفر دیگر که در آن برنامه تلویزیونی اعتراف کرده بودند پس از حدود سه سال و نیم زندان، همگی آزاد شدند.

مجید جمالی‌فشی، رزمی‌کار ایرانی، دارنده مدال برنز جهانی کیک‌بوکسینگ نیز پیش از ابراهیمی دستگیر و محکوم به ترور مسعود علی‌محمدی به دستور اسرائیل شده بود. او پس از محاکمه اعدام شد.