۱۴۰۰ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

ایران غنی‌سازی 60 درصدی را آغاز کرد؛ آیا مذاکران به بن‌بست رسیده است؟

 هم‌زمان با انتشار خبرهایی از به بن‌بست رسیدن مذاکرات بین ایران و کمسیون مشترک برجام در وین ، تهران روز سه‌شنبه در یک تنش‌افزایی جدید از آغاز غنی‌سازی اورانیوم 60 درصد خبر داد.


به گزارش خبرگزاری «فارس» عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران روز سه‌شنبه 13 آوریل 2021 در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی‌سازی 60 درصدی را آغاز می‌کند.

این در حالی است که عراقچی اعلام کرد به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده اروپایی به کرونا، برگزاری نشست کمیته مشترک برجام به پنج‌شنبه موکول شد.

عراقچی همچنین گفت که «هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.»

هنوز مشخص نیست سانتریفیوژهایی که ایران قصد نصب آنها را دارد، چقدر می‌توانند از حجم خسارات وارد آمده به تاسیسات هسته‌ای نطنز را جبران کنند.

روزنامه «نیویورک‌ تایمز»، شامگاه یکشنبه 11 آوریل 2021، به نقل از منابع اطلاعاتی، تاکید کرد که اسرائیل در وقوع انفجار سحرگاه یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز درایران نقش داشته است.

بنا بر این گزارش ، این انفجار باعث نابودی سیستم برق‌رسانی به سانتریفیوژها شده، و ضربه‌ای قوی به قابلیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است.

بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی به نقل منابع اطلاعاتی، راه‌اندازی مجدد راکتور هسته‌ای ایران دست‌کم به 9 ماه زمان نیاز خواهد داشت.