۱۳۹۹ بهمن ۲۵, شنبه

آمریکا نفتکش ایرانی را به دلیل نقض تحریم‌ها توقیف کرد

 

وزارت دادگستری آمریکا جمعه 12فوریه تأکید کرد که نیروهای آمریکایی، یک نفتکش ایرانی را که تحریم‌ها را نقض کرده بود، توقیف و به سوی ایالات متحده هدایت کردند.

دادگستری آمریکا از فروش بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایرانی خبر داد که بر اساس تحریم‌ها، مصادره شده‌اند.

ایالات متحده در پایان سال گذشته، چندین قانون تحریم را علیه شرکت‌های نفتی ایران و همه کسانی که با آن‌ها سر و کار دارند، صادر کرد.

گفتنی است که تحریم‌ها علیه ایران در زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تشدید شدند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را تا زمانی که این کشور به تعهدات برجامی خود بازنگردد، لغو نخواهد کرد.

شماری از مسئولان ایرانی، از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت، بارها اظهار داشتند که تهران نیاز به افزایش سریع تولید، پیش از افت شدید تقاضای نفت دارد اما این ایده با مخالفت روبرو شده‌ است.

پس از انتخاب بایدن، دولت حسن روحانی در دسامبر گذشته به وزارت نفت دستور داد که ظرف سه ماه، زمینه‌های تولید و فروش نفت خام را با ظرفیت کامل کنونی، فراهم سازد.

به گفته تحلیلگران، در صورت لغو تحریم‌ها، ایران ممکن است تولید ماهانه را ظرف چند ماه از 2.1 میلیون بشکه در روز به سطح قبل از تحریم یعنی 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.

با این حال، پارلمان ایران اخیراً پس از زیر سؤال بردن احتمال کاهش فوری تحریم‌ها از سوی نمایندگان مجلس، طرح بودجه پیشنهادی دولت بر اساس تولید 2.3 میلیون بشکه در روز را از آغاز سال نو ایران در ماه مارس آینده، رد کرد.

شایان توجه است که حتی قبل از اعمال تحریم‌های جدید در سال 2018، تولید نفت ایران به دلیل محدودیت‌های موجود، بسیار کمتر از شش میلیون بشکه در روز بود که این کشور قبل از 1979 تولید می‌کرد.

صادرات نفت ایران در سال 2018 به بالاترین سطح خود معادل 2.8 میلیون بشکه در روز رسید اما بر اساس برآوردهای مبتنی بر داده‌های ردیابی نفتکش‌ها، در سال 2020 به حدود 300 هزار بشکه در روز، کاهش یافته ‌است.