۱۳۹۹ بهمن ۲۵, شنبه

واشینگتن حوثی‌ها را از لیست تروریسم خارج ساخت اما رهبرانشان همچنان تحت تحریم هستند

 

وزارت امور خارجه آمریکا شبه‌نظامیان حوثی را از فهرست تروریسم خارج کرد اما تحریم علیه رهبران آن‌ها یعنی عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین و عبدالله الحکیم را ابقا کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده جمعه 12 فوریه اعلام کرد که حوثی‌ها سه‌شنبه آینده رسماً از لیست سازمان‌ها تروریستی واشینگتن، حذف خواهند شد، به این امید که این اقدام، عامل پشتیبانی از تلاش‌های بشردوستانه باشد.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «این اقدام برای اطمینان از این است که سیاست‌های آمریکا در ارتباط با روند کمک‌رسانی به افرادی که اساساً قربانی بدترین بحران انسانی در جهان قلمداد شده‌اند، با مانع مواجه نخواهد شد.»

آمریکا فعالیت‌های حوثی‌ها را دنبال می‌کند

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که آمریکا از نزدیک، فعالیت‌های حوثی‌ها را رصد کرده و در جستجوی اهداف بیشتری برای تحریم‌ها است، به ویژه علیه افرادی که مسئول حملات موشکی به سعودی هستند.

بلینکن بر این سیاست در قبال حوثی‌ها به رغم واکنش آمریکا در محکوم کردن حمله پهپادی شبه‌نظامیان حوثی به فرودگاه آبها در سعودی، صحه گذاشت.

بلینکن گفت: «ایالات متحده همچنان اقدامات آشکار انصارالله (نام رسمی جنبش حوثی‌ها) و تجاوزات آن را به وضوح مشاهده می‌کند.»

او اظهار داشت که کشورش به اعمال مجازات‌های علیه رهبران حوثی به مثابه افراد، ادامه خواهد داد.

گفتنی است که مایک پمپئو سلف بلینکن، قبل از ترک پست خود، با اشاره به حمله به فرودگاه عدن و ارتباط آن با ایران، گنجانده‌شدن شبه‌نظامیان حوثی در لیست تروریستی را اعلام کرد.

اما گروه‌های بشردوستانه گفتند که قرار دادن حوثی‌ها در لیست تروریسم، خطرات قانونی را برای واشینگتن به همراه دارد و تا حد زیادی، تلاش برای کمک‌رسانی به یمن را دشوار می‌سازد که 80 درصد جمعیت آن، متکی به این دست از کمک‌ها هستند.

کارکنان بخش امداد گزارش دادند که چاره‌ای جز کار با حوثی‌ها ندارند، زیرا آن‌ها عملاً کنترل برخی از مناطق کشور از جمله صنعا را در دست دارند.

شایان ذکر است که بلینکن پیشتر در زمانی که بایدن، اقدام دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ را آغاز کرد، حذف حوثی‌ها از لیست تروریسم را در اولویت قرار داده بود.